Hej, har ett biorum med projektor och det blir bra varmt efter halva filmen. Min tanke från början var att installera en luft/luft värmepump för kyla men det är både dyrt och kräver en, i mina ögon, ful utomhusdel.
Ventilationen i rummet idag är utsug med frånluftvärmepumpen och tilluften kommer utifrån norrläge. Då vi ser mest film den kallare delen av året så borde temperaturen i rummet kunna hållas nere om projektorns varmluft ventileras bort. Det skulle även skapa ner undertryck i rummet och suga in mer luft utifrån.
Genom att ta hål genom ytterväggen och trycka ut luften via en ljudisolerad låda så slipper jag ful utomhusfläkt och oljud under filmtittande. Är dock lite orolig ifall detta kan medföra kondens inne i den ljudisolerade lådan.
Monterar även en tempgivare som styr och startar/stoppar fläkten.
Handritad skiss av ventilationssystem för projektor med varmluftsutsläpp och temperaturstyrd fläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Varför skulle det bli kondens i lådan? Menar du när du inte kör fläkten?

Vore det inte bättre att trycka ut varmluften i bostaden så att du tar till vara värmen?

Det kanske hjälper att suga ut projektorns varmluft men glöm inte de andra värmekällorna i rummet, dvs människorna som tittar på filmen. Jag antar att du redan har stuvat undan all annan elektronik så att den inte släpper värme till rummet.
 
tommib tommib skrev:
Varför skulle det bli kondens i lådan? Menar du när du inte kör fläkten?

Vore det inte bättre att trycka ut varmluften i bostaden så att du tar till vara värmen?

Det kanske hjälper att suga ut projektorns varmluft men glöm inte de andra värmekällorna i rummet, dvs människorna som tittar på filmen. Jag antar att du redan har stuvat undan all annan elektronik så att den inte släpper värme till rummet.
Jag kan inte hur ventilation funkar och när kondens bildas så därför bättre att fråga än chansa. Så frågan är både nä fläkten går vid filmtittande samt all övrig tid när fläkten inte snurrar.

Pga att rummet är väl ljudisolerat mot övriga huset vill jag inte göra håltagning från biorummet till övriga huset för att ta tillvara på värmen.
 
Skulle behöva få koll på detta. Så snälla någon med kunskap, kommer det bildas kondens?
 
tommib
Nej, det kommer inte bildas kondens. Det är basal fysik. Kondens bildas när luft kyls under daggpunkten. Så länge ditt kallrasskydd fungerar så kommer du ha stillastående luft och en varm låda. Ev kondens bildas utomhus.

Lösningen är som sagt dålig av andra skäl.
 
  • Gilla
Byggtankar123 och 1 till
  • Laddar…
janwide
Jag tror att det kommer funka bra. Har själv projektor och den genererar en massa värme så får du bort den värmen är mycket vunnet. Att använda den värmen till resten av huset de stunder som ni ser film blir bara omständigt.
 
  • Gilla
Byggtankar123
  • Laddar…
S
Var har du frånluften i förhållande till projektorn? Jag tänkte att du kanske kan dra den frånluften till projektorn. Då får du ju också nytta av överskottsvärmen i värmeväxlaren.

Om du forcerar fläktens styrning medan du tittar på film så får du mer kylning. Eventuellt behöver du ta upp ett till hål för en till friskluftsventil.

En kommentar om din lösning är att när du inte kör den extra fläkten så kommer det komma in uteluft även med kallrasskydd. Det är alltid stort undertryck i en källare så en stängbar ventil kan behövas.
 
S sinuslinus skrev:
Var har du frånluften i förhållande till projektorn? Jag tänkte att du kanske kan dra den frånluften till projektorn. Då får du ju också nytta av överskottsvärmen i värmeväxlaren.

Om du forcerar fläktens styrning medan du tittar på film så får du mer kylning. Eventuellt behöver du ta upp ett till hål för en till friskluftsventil.

En kommentar om din lösning är att när du inte kör den extra fläkten så kommer det komma in uteluft även med kallrasskydd. Det är alltid stort undertryck i en källare så en stängbar ventil kan behövas.
Frånluftdonet är hyfsat när projektor men suger rätt sparsamt även vid forcerat läge. Men värt att prova få det är enkelt. Tror dock inte det räcker.

Även om inte just denna bio är i källaren så bygger husets ventilation på att skapa undertryck i resp rum. Och nu när jag tänker efter så skiljer denna speciell lösning inte något hur tilluftdonet i rummet är byggt efter samråd med en ventkille. Då tilluften tas normalt genom ett fönsterspjäll så skulle jag få ett kallt drag bakom nacken då soffan står framför fönstret. Så jag har stängt den ventilen och dragit ett rör längre in i rummet för att tillföra friskluften.
 
Kom på att jag kan montera en fläkt inne i kattvinden som ligger i anslutning (ovanför) till biorummet. Vi har en dörr in till kattvinden från en klädkammare men idag är det ett garderob system monterar framför dörren. Så frågan är om det är okey att placera en fläkt i ett utrymme som är svårt att komma åt, demontering av garderob hyllor?

Eldragningen tänkte jag gå ner genom taket till bion för att kunna styra fläkten när projektorn är igång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.