5 072 läst · 7 svar
5k läst
7 svar
Varmluftsventilerad krypgrund
Vi står i begrepp att köpa ett hus från Svenska Trähus från 1985. Följande frågeställningar har dykt upp:
Huset har varmluftsventilerad krypgrund. Problemet med lösningen från Svenska Trähus (konkurs sedan månda år enligt uppgift) är att grunden inte är tillgänglig för inspektion. En tryckutjämningsduk skall tydligen se till att ventialtionen i krypgrunden fungerar men denna kan tydligen ej brytas. Mitt problem är således: Hur säkrar jag/besiktiningsmannen att det inte finns fel i krypgrunden? Vid förra ägarbytet användes fiberoptik som också nu skulle kunna vara en lösning men problemet kvarstår, jag kan inte regelbundet kontrollera krypgrunden.
Värmeåtervinningen sker dels genom en frånluftsvärmepunp (ej fungerade för tillfället) och genom värmeväxling ovan innertaket, har ni erfarenhet av denna lösning och är den att lita på? Bör jag åtgärda värmepumpen (elförbr. 2004 var 13000 kWh vid flitigt anv av kamin)?
Hälsningar
Tonny
Huset har varmluftsventilerad krypgrund. Problemet med lösningen från Svenska Trähus (konkurs sedan månda år enligt uppgift) är att grunden inte är tillgänglig för inspektion. En tryckutjämningsduk skall tydligen se till att ventialtionen i krypgrunden fungerar men denna kan tydligen ej brytas. Mitt problem är således: Hur säkrar jag/besiktiningsmannen att det inte finns fel i krypgrunden? Vid förra ägarbytet användes fiberoptik som också nu skulle kunna vara en lösning men problemet kvarstår, jag kan inte regelbundet kontrollera krypgrunden.
Värmeåtervinningen sker dels genom en frånluftsvärmepunp (ej fungerade för tillfället) och genom värmeväxling ovan innertaket, har ni erfarenhet av denna lösning och är den att lita på? Bör jag åtgärda värmepumpen (elförbr. 2004 var 13000 kWh vid flitigt anv av kamin)?
Hälsningar
Tonny
Dags att aktualisera ämnet, köpte huset förresten. Känner mig trygg med konstruktionen. Nu till problemet/möjligheten: Frånluften leds ner i krypgrunden som endast är isolerad med ca 5 cm markisolering, detta gör att temperaturen där nere är två-tre grader kallare än i huset. Detta ger sig till känna som kalla golv om rumsteperaturen understiger 21-22 grader. Tilluften är uppvärmd av ett varmvattenbatteri, så skulle även frånluften kunna värmas innan den går ner i krypgrunden för att på så sätt höja temperaturen där nere någon grad.
Frånluftsvärmepumpen har kapacitet över (förutom varmvatten och batteriet) så det är inga problem, frågan är bara om jag gör bättre ekonomi av att installera ytterliggare ett batteri på tilluften, eller skippar allt sammans och sparar de 2500 som batteriet kostar.
Frånluftsvärmepumpen har kapacitet över (förutom varmvatten och batteriet) så det är inga problem, frågan är bara om jag gör bättre ekonomi av att installera ytterliggare ett batteri på tilluften, eller skippar allt sammans och sparar de 2500 som batteriet kostar.
Jag förstår inte hur ventilation är, skulle du kunna beskriva lite mera?
Du nämner två frånluft, till källare och till frånluftsvärmepump. Sedan nämner du också värmeväxlare, då borde det alltså finnas 3 frånluft huvudkanaler. Verkar lite märkligt.
PS. Frånluft bör inte dras ner i källaren.
Du nämner två frånluft, till källare och till frånluftsvärmepump. Sedan nämner du också värmeväxlare, då borde det alltså finnas 3 frånluft huvudkanaler. Verkar lite märkligt.
PS. Frånluft bör inte dras ner i källaren.
Medvetet har jag inte beskrivit hur vår lösning ser ut (för att det är lite komplicerad) men här kommer den:
Tilluft tas utomhus passerar okänt antal meter (förmodligen 50 m) under gräsmattan innan den av tilluftsfläkt nr 1 trycks upp ovan isoleingen på vinden.
Tilluftsfläkt nr 2 suger luften genom isolering och ett perforerat tryckutjämningsmembran innan det hamnar i ett varmvattenbatteri för att sedan transporteras ut till rummen. Spjäll reglerar om tilluft skall tas från tomten eller från vinden beroende på vilken luft som är varmast/kallast (beroende på om det är värme eller kyla som behövs). Frånluften tas från fyra punkter och trycks sedan ner i krypgrunden (ingen källare alltså), luften passerar ytterliggare ett tryckutjämningsmembran ca 10 cm från marken varunder utsug för avluft finns, avluften passerar slutligen en frånluftsvärmepump som förser tidigare beskrivet varmvattenbatteri med värme.
Enligt uppgift finns bara 5 hus byggda enligt denna enormt komplicerade modell, blev för dyrt och företaget kursade. Jag fick dock tag i han som ritat huset och enligt de tester som gjordes med en fiktiv fyrapersonersfamilj skulle man kunna komma ner i 10000 kWh/år (med enbart uppvärmning av tilluft). Någon har sedan i efterhand installerat oljeradiatorer förmodligen pga kallras och de tidigare beskrivna kalla golven.
Tilluft tas utomhus passerar okänt antal meter (förmodligen 50 m) under gräsmattan innan den av tilluftsfläkt nr 1 trycks upp ovan isoleingen på vinden.
Tilluftsfläkt nr 2 suger luften genom isolering och ett perforerat tryckutjämningsmembran innan det hamnar i ett varmvattenbatteri för att sedan transporteras ut till rummen. Spjäll reglerar om tilluft skall tas från tomten eller från vinden beroende på vilken luft som är varmast/kallast (beroende på om det är värme eller kyla som behövs). Frånluften tas från fyra punkter och trycks sedan ner i krypgrunden (ingen källare alltså), luften passerar ytterliggare ett tryckutjämningsmembran ca 10 cm från marken varunder utsug för avluft finns, avluften passerar slutligen en frånluftsvärmepump som förser tidigare beskrivet varmvattenbatteri med värme.
Enligt uppgift finns bara 5 hus byggda enligt denna enormt komplicerade modell, blev för dyrt och företaget kursade. Jag fick dock tag i han som ritat huset och enligt de tester som gjordes med en fiktiv fyrapersonersfamilj skulle man kunna komma ner i 10000 kWh/år (med enbart uppvärmning av tilluft). Någon har sedan i efterhand installerat oljeradiatorer förmodligen pga kallras och de tidigare beskrivna kalla golven.
Enligt din utförliga beskrivning finns ingen värme växlare, stämmer det?
Se upp med röret (eller vad det nu är) i marken, utmärkt plats för mögel m.m.
Du skriver att frånluften trycks ner i krypgrunden, är det inte så att den sugs ner?
Hoppas det är ordentligt varmt i din krypgrund. För all fukt från huset åker ner dit. Inte bra. Jag anser att du verkligen måste se till att kunna kontrollera krypgrunden. Ett förslag är att ha temp och fuktighetsmätare på några ställen i krypgrunden som du kan läsa av inne i huset. Oj, såg nu att du visste temperaturen. Det är visst inte så kallt.
PS. Jag är bara en lekman och ingen expert.
Se upp med röret (eller vad det nu är) i marken, utmärkt plats för mögel m.m.
Du skriver att frånluften trycks ner i krypgrunden, är det inte så att den sugs ner?
Hoppas det är ordentligt varmt i din krypgrund. För all fukt från huset åker ner dit. Inte bra. Jag anser att du verkligen måste se till att kunna kontrollera krypgrunden. Ett förslag är att ha temp och fuktighetsmätare på några ställen i krypgrunden som du kan läsa av inne i huset. Oj, såg nu att du visste temperaturen. Det är visst inte så kallt.
PS. Jag är bara en lekman och ingen expert.
Jo visst finns värmeväxlare på inkommande luft, jag funderar bara på att sätta in en till på luften som går ner i grunden för att få upp temperaturen där lite grand.
Röret under tomten är ett sorgebarn som vi skall åtgärda, det läcker in vatten i röret under hösten och blockerar flödet. Det blir friskluft direkt utifrån istället.
Både sugs och trycks faktiskt, en frånluftsfläkt trycker ner det och så suger FL-värmepumpen i andra änden.
Temp och fukt har vi koll på, avluften tas från ett antal väl spridda ställe i grunden och det är lätt att sticka in en RH% mätare i röret för att kolla. Brukar bara ligga några % över halten i huset (beroende på att luften är något kallare där nere).
Röret under tomten är ett sorgebarn som vi skall åtgärda, det läcker in vatten i röret under hösten och blockerar flödet. Det blir friskluft direkt utifrån istället.
Både sugs och trycks faktiskt, en frånluftsfläkt trycker ner det och så suger FL-värmepumpen i andra änden.
Temp och fukt har vi koll på, avluften tas från ett antal väl spridda ställe i grunden och det är lätt att sticka in en RH% mätare i röret för att kolla. Brukar bara ligga några % över halten i huset (beroende på att luften är något kallare där nere).
Nu menar vi nog olika saker med värmeväxlare. För det är väl ett varmvattenbatteri som värmer inkommande luft och ingen värmeväxlare?Ontop skrev:
Det blir kanske också kondens ibland.Ontop skrev:
Har ni koll på hur mycket de suger/trycker?Ontop skrev:
Det borde vara viktigt med trycket i källaren. Bör nog vara undertryck, så inte luften trycks in i hus eller grund.
Varmvattenbatteri skall det givetvis vara.
Kan vara det också, fällde ett träd i fjor som stod rakt över där ventilationsröret passerar.
Jag har mätt upp och justerat i den mån det går, just nu är det lite för mycket undertryck pga igensatta frånluftsledningar och en kass trånluftsfläkt men detta skall åtgärdas i samband med översyn av anläggningen och byte av reglerutrustning.
Kan vara det också, fällde ett träd i fjor som stod rakt över där ventilationsröret passerar.
Jag har mätt upp och justerat i den mån det går, just nu är det lite för mycket undertryck pga igensatta frånluftsledningar och en kass trånluftsfläkt men detta skall åtgärdas i samband med översyn av anläggningen och byte av reglerutrustning.