En fråga, det finns ju inte så mycket svetsmunstycken (reduceringsmunstycke och svetssko) på marknaden och dom få som finns står det inte vilken diameter dem har bakåt, alltså mot maskinens diameter. Så man vet inte om olika märken passar olika maskiner. Är det universella mått på varmluftspistolers diameter eller? Vilka passar vilka?

Vill helst kunna köpa en billigare varmluftspistol eftersom det bara ska användas en gång.
 
Jag har ett gäng olika munstycken och alla är slitsade så det brukar gå att fixa dit dom. Om inte annat så löser lite våld det mesta.
Nu vet jag inte vad du skall svetsa men många billiga varmluftspistoler klarar inte av att värma upp till 650 gr som många gånger behövs vid svetsning av div plaster.
 
Svetsa skarvar i våtrumsmatta. Jag förstår ju att det egentligen ska göras av proffs. Det är väl därför man inte hittar verktygen i butiker för konsumenter. Även månkniv och nedfällare är svårt att få tag på.

Kan man skära av tråden med vanlig morakniv istället och få lika snyggt resultat?
 
Jag är inte helt säker (finns nog någon som vet säkert) men många kommer upp i 630 grader. Det kanske räcker men jag har hört att det måste upp i 650gr för att svetsa matta. Och då är man uppe i över 1000 kr.
Själv köpte jag en ny steinel HG 2320 på ebay (tyskt företag) för 1150 kr ink frakt i svedala kostar den många hundralappar till. Den är väldigt bra.
 
Jag har 3 "vanliga" varmluftspistoler, där den värre är en Steinel 2010 E, den är på 2000 w men orkar inte upp i mer än 630 grader, på samtliga är munstycket 33 mm. Jag svetsar inte mattor, men plastdukar, och det orkar den inte riktigt med.
Till det har jag en Forsthoff, det är en proffsmaskin som mattläggare använder, trots mindre effekt, 1600w, ger den betydligt mer värme, munstycket på den är 30 mm.
 
Rikard Gjersvold skrev:
Jag har 3 "vanliga" varmluftspistoler, där den värre är en Steinel 2010 E, den är på 2000 w men orkar inte upp i mer än 630 grader, på samtliga är munstycket 33 mm. Jag svetsar inte mattor, men plastdukar, och det orkar den inte riktigt med.
Till det har jag en Forsthoff, det är en proffsmaskin som mattläggare använder, trots mindre effekt, 1600w, ger den betydligt mer värme, munstycket på den är 30 mm.
Vet inte vad komtentan sv detta är. Att man inte ska bry sig av watten?
 
Kontentan är väl att dom 3 just är varmluftspistoler, för att värma saker med, det andra är en maskin för att bla svetsa mattor.
Man svetsar helt enkelt inte mattor med en "Varmluftspistol"
 
Jo det stämmer, men det är en maskin man till nöds kan svetsa mattor med, men det blir nog lite knöligt med hantaget i hörn och vinklar om det är en golvmatta man ska svetsa, min Forsthoff tex är en rak maskin utan handtag.
 
Det är inte så stor matta som ska läggas i alla fall. Men vill helst hitta en varmluftpistol som inte är för dyr då den egentligen bara kommer användas en gång. Det gör inget om den då är lite obekväm att använda.
 
Om du hyr en mattsvets så kommer du billigt undan
 
  • Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
peterwesterlund skrev:
Fast i många beskrivningar av värmepistoler står det att dom kan användas till bland annat svetsning av plastmattor.

T ex: [länk]
Nu skummade jag bara texten men inte står det svetsning av plastmattor utan bara svetsning? Svetsning av vaddå — plastpåsar? Verkar vara säljsnack i mina ögon.
//Ronnie
 
peterwesterlund skrev:
Det är inte så stor matta som ska läggas i alla fall. Men vill helst hitta en varmluftpistol som inte är för dyr då den egentligen bara kommer användas en gång. Det gör inget om den då är lite obekväm att använda.
Har aldrig sett en mattläggare som använder varmluftspistol av konsumenttyp, bara den raka varianten som Rikard Gjersvold beskriver.
Förmodligen inte pga att ett pistolhandtag gör den obekväm att använda utan snarare för att luftströmmen förlorar för mycket värme om man inte kan vara tillräckligt nära mattan med munstycket och resultatet blir skit. Aningens olämpligt särskilt när det gäller våtrumsmattor.

Om du bara ska använda varmluftspistolen en gång gör du nog bäst i att ta till dig Pär H:s råd och hyra en; antagligen får du ett bättre resultat och sparar dessutom pengar.

Lycka till!
//Ronnie
 
Har hyrt ett mattsvets-kit nu. En fråga nu, eftersom det ju ska vara 650 grader. Om skalan är 1 till typ 9 där man ställer in graderna, står varje grad för hundra? Eller hur vet man vad som är 650? Verkar inte fått med bruksanvisning. Det är två st Leister-föner i boxen iaf.
 
Står det inte på svetsen? Skulle rekommendera att du ställer in den på 5-5,5. Dvs ca 500 grader.
Svetsinställningsratt med temperaturskala som visar inställningar mellan 200 och 600 grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.