Jag har en braskamin i v-rummer och en luftvärmepump i hallen.
Nu undrar jag om någon har en idé om hur man förflyttar
varmluften från hallen till v-rummet när bara pumpen är
igång och varmluften från v-rummet när braskaminen eldas.
Lösningen kan vara en fläkt, modell badrummsfläkt ovanför dörrposten, men man måste ju få fläkten ändra riktning.
Man vill ju inte ha 2 st fläktar bredvid varandra. :-/
 
Om man ändrar polaritet på en 12 VDC fläkt, går den inte åt andra hållet då ???
 
Jovisst men vill nog helst köra med 230 V.
 
En fläkt av den modell som brukar sitta i t.ex. datorer drar bara någon enstaka watt, enklast tänkbara batterielliminator (nätadapter) på rätt spänning orkar lätt driva en sådan fläkt. 12V-ledningarna får du ju dessutom spika upp själv utan behörig elektriker. Med en dubbel trappomkopplarknapp så får du enkelt två knappar för att välja valfri riktning på fläkten. Koppla de båda "rörliga" delarna i omkopplaren till fläktens två poler, och de båda fasta polerna på varje omkopplarhalva till respektive ledning från batterieleiminatorn. Om båda knapparna står lika står fläkten still, står de olika så rör den sig åt ena eller andra hållet beroende på hur knapparna står. Säg till om du vill ha en ritning eftersom min kopplingsförklaring inte blev så värst tydlig :)
 
Jag förstå vad du menar. Kan en del om el.
Problemet med svagströmsfläktar är att dom transporterar ganska lite luft mätt i kubikmeter/min.
Har kollat lite hos Clas Ohlson. för att få lite effekt så tror jag att de behövs en starkströmsfläkt.
Jag ska testa lite och kommer jag på något unikt
så delger jag givetvis resultatet här på forumet.

//Dicken
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.