1 798 läst · 9 svar
2k läst
9 svar
Varmluftselementet håller bara någon minut
Håller som bäst på med att få liv i varmluftsfunktionen i en Elektro Helios -ugn från tidigt 90-tal.
Den enkla delen av felsökningen är klar, det runda varmulftselementet har gått sönder.
Det bär tydliga spår av att ha spruckit och har oändlig resistans över anslutningspolerna
vilket tyder på att värmetråden gått av inne i elementröret. Bara att byta, alltså.
Nytt element #1
===============
Nytt element beställdes från Electrolux och dök upp någon dag senare. Elementet monterades
men vid provkörning löste JFB ut redan efter någon minuts drift. Elementet hann bli hyfsat
varmt innan JFB avbröt provkörningen så i ett avseende fungerade det. Hm.
Monterade ur elementet och gjorde diverse undersökningar.
Resistansen över anslutningspolerna verkar vara intakt, ca. 60 Ohm vid kallt (rumstemperatur) element.
Resistansen mellan en av polerna och skyddsjord fluktuerar en hel del, när man börjar mäta är den ca 20kOhm men varierar en hel del under mätningen, ibland uppåt flera 100 kOhm.
(Övriga, fungerande, element i ugnen uppvisar mellan 4-10 MOhm resistans mellan anslutningspol och skyddsjord vilket ger 0 mA läckström)
För att mäta läckströmmen mot skyddsjord kopplade jag in elementet i testbänk:
Elementets ena anslutningspol anslöts till fas
och elementets kontakt för skyddsjord till 0-a .
Obs! I testbänk!
Kunde då uppmäta en läckström på mellan 60-80 mA. Tillräckligt för att dra en vanlig JFB alltså!
Slutsatsen blev att elementet var defekt vid leverans och reklamerades därför.
Nytt element levererades häromdagen.
Nytt element #2
===============
För att minimera extra-arbetet att i onödan dra fram ugnen ur sin inbyggda plats valde jag denna gång att testa elementet innan montering. Resistansen över anslutningspolerna var ca. 60 Ohm och mellan en av anslutningspolerna och skyddsjord ca. 40 MOhm vilket verkade vara betryggande.
Anslöt därefter elementet på rätt sätt och efter en dryg minut löste JFB ut, samma visa igen alltså.
Finns det någon expert på ugnar och värmeelement här som kan förklara vad som kan ha hänt?
Vad har jag förbisett?
Tillverkningsfel?
Kan elementet överhettas så att det förstörs redan efter någon minuts drift?
Data
===============
* Elementet är för 380 Volt, 2500 Watt, dvs ansluts mellan två faser
* 400 volt över 60 Ohm ger enligt mitt överslag 2660 Watt, dvs 6-7% mer än 2500 Watt
* Varmluftsfläkten som är placerad vid mitten av elementet snurrar som vanligt
Den enkla delen av felsökningen är klar, det runda varmulftselementet har gått sönder.
Det bär tydliga spår av att ha spruckit och har oändlig resistans över anslutningspolerna
vilket tyder på att värmetråden gått av inne i elementröret. Bara att byta, alltså.
Nytt element #1
===============
Nytt element beställdes från Electrolux och dök upp någon dag senare. Elementet monterades
men vid provkörning löste JFB ut redan efter någon minuts drift. Elementet hann bli hyfsat
varmt innan JFB avbröt provkörningen så i ett avseende fungerade det. Hm.
Monterade ur elementet och gjorde diverse undersökningar.
Resistansen över anslutningspolerna verkar vara intakt, ca. 60 Ohm vid kallt (rumstemperatur) element.
Resistansen mellan en av polerna och skyddsjord fluktuerar en hel del, när man börjar mäta är den ca 20kOhm men varierar en hel del under mätningen, ibland uppåt flera 100 kOhm.
(Övriga, fungerande, element i ugnen uppvisar mellan 4-10 MOhm resistans mellan anslutningspol och skyddsjord vilket ger 0 mA läckström)
För att mäta läckströmmen mot skyddsjord kopplade jag in elementet i testbänk:
Elementets ena anslutningspol anslöts till fas
och elementets kontakt för skyddsjord till 0-a .
Obs! I testbänk!
Kunde då uppmäta en läckström på mellan 60-80 mA. Tillräckligt för att dra en vanlig JFB alltså!
Slutsatsen blev att elementet var defekt vid leverans och reklamerades därför.
Nytt element levererades häromdagen.
Nytt element #2
===============
För att minimera extra-arbetet att i onödan dra fram ugnen ur sin inbyggda plats valde jag denna gång att testa elementet innan montering. Resistansen över anslutningspolerna var ca. 60 Ohm och mellan en av anslutningspolerna och skyddsjord ca. 40 MOhm vilket verkade vara betryggande.
Anslöt därefter elementet på rätt sätt och efter en dryg minut löste JFB ut, samma visa igen alltså.
Finns det någon expert på ugnar och värmeelement här som kan förklara vad som kan ha hänt?
Vad har jag förbisett?
Tillverkningsfel?
Kan elementet överhettas så att det förstörs redan efter någon minuts drift?
Data
===============
* Elementet är för 380 Volt, 2500 Watt, dvs ansluts mellan två faser
* 400 volt över 60 Ohm ger enligt mitt överslag 2660 Watt, dvs 6-7% mer än 2500 Watt
* Varmluftsfläkten som är placerad vid mitten av elementet snurrar som vanligt
Försök torka ut elementet genom att montera det i ugnen och kör vanlig ugnsvärme någon timme. Elementet kan ju ha dragit åt sig fukt under transport och lagring beroende på hur det packats.
För att slippa tumma på säkerheten vid framtida tester, även i testbänk, så rekommenderar jag att du antingen köper eller lånar en läckströmstång
För att slippa tumma på säkerheten vid framtida tester, även i testbänk, så rekommenderar jag att du antingen köper eller lånar en läckströmstång
Hej Emil,E Emil_K skrev:Försök torka ut elementet genom att montera det i ugnen och kör vanlig ugnsvärme någon timme. Elementet kan ju ha dragit åt sig fukt under transport och lagring beroende på hur det packats.
För att slippa tumma på säkerheten vid framtida tester, även i testbänk, så rekommenderar jag att du antingen köper eller lånar en läckströmstång
tack för svar! Ja, läckströmstänger är bra!
Jag läste om att fukt ibland tränger in i värmeelement bl.a. eftersom magnesiumoxiden som omsluter värmetråden har viss tendens att dra åt sig fukt. Nytt element #1 har "ugnsbakats" på detta sätt en massa timmar men åtgärden har inte gett någon effekt. Skrev inte om det i det ursprungliga inlägget eftersom läckaget var så stort, 60-80 mA. I andra trådar om liknande problem förstod jag det som att läckströmmen var lägre samt att effekt av uttorkningen kunde märkas ganska snart.
Hej,electroluxaren skrev:
ok, tack för svar... Ja, om det kommit in fukt genom kapslingen så kan det nog ta tid att få ut den. Frågan är vad som är effektivast, att montera men inte koppla in elementet i ugnen så att det värms upp av övriga element alternativt koppla in det i testbänken och med begränsad effekt så att det värms upp av den egna värmetråden?! Gissar att det senare är effektivare...
Det kan kanske funka att ugnsbaka ojordat någon enstaka timme medan en elektriker själv övervakar gräddningen men veckovis eller månadsvis känns inte så bra, speciellt inte när man VET att läckströmmen är 50-60 mA när elementet är 200 grader...electroluxaren skrev:
Gissar att service-tekniker som åker ut till kund och byter element också stöter på element med läckström. Frågan är vilket fackmanna-knep de tar till då, på plats?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 855 inlägg
Men kör elementet i "testbänken" och lås dörren så ingen kommer åt det. Jag gjorde det med mitt.
Protte
Protte
Liknande trådar
-
Håller på att ta bort karm och reglar för innerdörr. Kan detta vara bärande? (se bilder)
Byggmaterial & Byggteknik -
Matningskabel till spis/ugn innehåller bara fas, nolla och jord?
El -
Dimensionering och frågor kring bärande oisolerad vägg som håller upp ett pulpettak
Byggmaterial & Byggteknik -
Bärande vägg håller uppe balk ?
Byggmaterial & Byggteknik -
Älvsbyhus fönster håller bara 5 år
Hustillverkare