Halloj!
Håller för fullt på att bestämma vilka vitvaror vi ska ha och en helt ny värld öppnar sig. Valet står för tillfället mellan tre olika inbyggnadsugnar (Cylindas) och nu undrar jag lite över det här med varmluft, har ingen erfarenhet av det sen tidigare ??? Vad är ett "måste" och vad "överlever" man utan...

Ena modellen har, vad gäller varmluft, följande funktioner:
-Varmluftsgrill, varmluft

De två andra har:
-varmluft, varmluft med undervärme, varmluftsgrill

Lite tankar och erfarenheter som ni vill och kan dela med er skulle uppskattas!
 
har haft dom finesser i två efterkommande ugnar men ärligt talat har jag aldrig lärt mej att använda dom.... har inte upptäkt detta behovet (ej matlaggningsfantast).
Det påståss att man har nytta av varmluften när man bakar två plåtar med bullar på en gång .... då fördelas värmen jämnare. Dagens ugnar är tydligen byggda på ett sätt där en värmefördelning genom cirkulation av luft är nödvändig och det gör nytta fex vid grillning , kan jag tänka.
Vi valde ugnen med en för mej mycket nyttig finess - pyrolysrengöring ( självrensande ugn) utan att lägga så mycket intresse i om den hade varmluft eller inte ( den har varmluft också) ;).
Du gör rätt som funderar på funktioner och väljer inte efter utseende!
lycka till med det svåra valet!
gaia
 
Undervärme är bra om man vill ha krispigare botten t.ex. pizza.

Använder den flitligt. Tidigare var fryst pizza blä men nu med denna funktion mucho gott! Det har minskat pizza besök med ca 99%...
 
Har haft en Cylinda-spis med varmluftsugn i några år. Varmluft med undervärme använder man inte till annat än pizza (vad jag kan komma på.).

"vanlig" varmluft är däremot smidigt att ha.

Har nu efter flytt ugn utan varmluft och jag saknar funktionen mer än jag trodde jag skulle göra. En hel del rätter blir faktiskt godare med varmluft än utan. Vet inte varför egentligen, men man märker skillnaden.
 
Ja tänk om det bara var funktionerna som styrde, då skulle det kanske vara en smula lättare. Nu ska ju pris och utseende falla en i smaken oxå ::)
Nåväl... Pizza är ju gott :p så då har jag ju med er hjälp lyckats plocka bort en ugn och har då således bara två kvar att välja på... grubbelgrubbel :-/
 
Jag som e en matlagare, fd kock, har bara ett tips.
Nu finns det inbyggnadsugnar som har ångeffekt.
En mycket praktisk finess.
De kostar skjortan, runt 14 tusingar, men nästa ugn blir en sådan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.