Hej!

Idag hände något konstigt, när jag drog igång spisen så gick strömmen, den här grejen som sitter före proppskåpet, (jordfelsbrytare?). Tänkte inte mer på det satte på den igen o fortsatte laga mat.

Använder enbart ugnen och den blir aldrig varm märker jag. Testar stänga av varmluften och då börjar den värmas upp. När jag når den önskade temperaturen sätter jag på varmluften igen och då sjunker temperaturen som en sten. Från 170 till 80 på några minuter.

Vad kan detta vara? Kan det ha något att göra med det som skedde innan?

Mvh
 
Om ingen av säkringarna till spisen löst ut så har du säkert en trasig huvudsäkring. Fungerar det elektriska i huset/lägenheten normalt för övrigt? Hittar du lampor eller apparater i andra rum som inte fungerar är det just en huvudsäkring som är problemet. Huvudsäkringarna finner du i anslutning till elmätaren.
 
Ursäkta, var otydlig. Jag flippade till den där knappen på jordfelsbrytaren (som jag tror den heter) då kom all ström tillbaks igen. Sedan fortsatte jag med matlagningen.

Mvh
 
Jo men din felbeskrivning tyder på att en av de 3 faserna till spisen är borta. Dvs samtidigt som jordfelsbrytaren löste ut så kan en säkring ha löst ut. Antingen en av de 3 säkringarna till spisen, eller en huvudsäkring till hela huset.
 
hempularen skrev:
Jo men din felbeskrivning tyder på att en av de 3 faserna till spisen är borta. Dvs samtidigt som jordfelsbrytaren löste ut så kan en säkring ha löst ut. Antingen en av de 3 säkringarna till spisen, eller en huvudsäkring till hela huset.
Aha, ursäkta en som inte förstår så mkt :)

Men en av de tre faserna, sitter den/det i vanliga proppskåpet?

Allt annat funkar i lägenheten, allt annat på spisen också, bortsett från när jag drar på varmluften, då sjunker alltså värmen direkt.

Mvh
 
Byt alla 3 propparna vid elmätaren, testa sedan igen
 
I och med att allt annat elektriskt fungerar är det ju inte fel på någon huvudsäkring
De tre faserna är tre proppar i proppskåpet dedicerade till spisen och det ska finnas märkning eller en skylt som talar om vilka proppar som hör till spisen.
Det är gamla porslinssäkringar du har och inte modernare dvärgbrytare? Porslinssäkringarna har ju en liten färgad plupp som ska åka bort när den går men ofta sitter den kvar och då ser man inte direkt om säkringen är trasig, man får skruva bort den och peta lite på den med fingret.

Här är en länk till en basic instruktion i proppbyte

Funkar det inte med proppbyte och felet med ugnen kvarstår så hoppas jag att du har garanti kvar för då är det den som är trasig.
 
Tackar igen för svaren! Får kolla proppskåpet när jag kommer hem!

Tyvärr ingen garanti kvar. Kollade vad det skulle kosta att felsöka, 1200kr bara för dem att fara hem till mig och kika på spisen, köpte den 2007 :(
 
Nu framgick det att detta är i en lägenhet. Då är det så att många lägenheter har bara enfasmatning, och därmed enfas spis (=bara en säkring till spisen). OM så är fallet så rasar teorin om felet. Men om lägenheten har 3 fas matning som ordnats efter att huset byggdes så kan det mycket väl vara så att 3 fasmatningen bara används till just spisen. Så detta att allt annat i lägenheten fungerar är inte nödvändigtvis ett bevis på att alla huvudsäkringarna är hela.
 
Går det att se om det är 3 fas på något enkelt sätt? Vet att vi inte har något schema för proppskåpet så jag får gissa mig fram även där.

Mvh
 
Du kan posta ett foto av din central så kanske vi kan säga.
Men problemet ligger nog inte där som sagt.
Du behöver leta upp huvudsäkringarna. Bor du i lägenhet får du ta hjälp av fastighetsskötaren för att leta upp dem i källaren.
 
Hej igen, ursäkta mitt sena svar har varit bortrest.

Jag har nu kollat, det är en en fas spis, så det där med proppskåpet kanske inte är aktuellt då?

Jag har även noterat att den blir glödhet vid vreden när man använder ugnen, så blev den inte tidigare.

Det blir nog till att ringa hit en reparatör som tar 1200kr bara för att masa sig hit =(

Tack för alla svar.

Mvh
 
Tyvärr låter det som om du får investera i en ny spis för felsökning i och reparation av den befintliga kostar nog lika mycket som en ny.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.