Hej på er!
Ska bygga ut huset 4,2x8 m i sommar och har tänkt göra en s.k. varmgrund. Detta blev jag rekomenderad att göra utav kommunen...om jag inte skulle gjuta en platta på mark d.v.s.! Bestämde oss för att inte gjuta platta utan satsa på varmgrundm, detta för att vi absolut inte vill/behöver ha mer yta i källarplan samt att ur den ekonomiska aspekten tilltalar mer...!:)

Krypgrunden kommer gränsa mot källaren(uppvärmd men i en annan temperaturzon än i huset), detär t.o.m. så att det kommer finnas en dörr rakt ut i krypgrunden...Höjden i krypgrunden kommer vara c.a. 2m.
Frågan är om någon kan tipsa mig om/förklara exakt hur jag ska gå tillväga för att få en fungerande krypgrund.
Huset värms upp med vattenburen värme luft-vattenvärmepump, samt har två eldstäder i huset(om den infon är relevant).
Jag ska isolera utsidan av grundmuren med isodrän 60mm.
Även placera 100mm cellplast på golvet i krypgrunden...
Men hur ska jag gå tillväga med ventilationen ut i grunden? Ska jag ta den från innomhusluften eller källarluften?

MVH Johan
 
Du skall arbeta med undertryck.
Dvs det skall sitta en fläkt som drar ut luften från krypgrunden och inte någon som blåser in.
Har man varmgrund kan alla utrymmen som skall ventileras ut ur bostaden förutom kök, bad, tvättstuga etc som kan ha fuktig och olämplig luft ventil mot grunden.
Då man arbetar med undertryck så dras luften från dessa utrymmen genom grunden och ut.

Så ta det därifrån det är lämpligt.
 
Perfekt, precis sådan info är bra att få!
Tack

Hur stor kapacitet bör fläkten ha, d.v.s. hur många gånger per timme bör den omsätta luftvolymen i kryputrymmet?
Någon som vet detta, eller har egna erfarenheter av vad som fungerar?
 
Kan man inte få undertryck utan fläkt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.