Hej!

Vårt 1700/1800-talstorp kommer målas falu ljusrött, med kromoxidgröna fönsterkarmar, ockragul dörr och varmt grå fönsterfoder.
Fönsterfodren kommer målas med "modern" färg, alltså inte linoljefärg, men jag vill ha den där varma ljust grå tonen som passar så fint med falu ljusröd, ni vet säkert ungefär vad jag menar!
Men - exakt vilken kulör vill jag egentligen ha? Det ska ju inte bli för ljust så det mest ser vitt ut, inte heller för mörkt. Och vilket NCS-nummer har denna färg?

Är det någon här ute som har någon bild och en kulörkod på ljusgrå fönsterfoder?

Jättetacksam för hjälp!

/Almson
 
Det är svårt att bedöma eller rådgöra färgprover över dataskärm. Dom visar aldrig samma färger. Ottossons färgmakeri har NCS koder över traditionelle kulörer, http://www.ottossonfarg.com/upload/news/NCS-koder_2010.pdf jämför den med deras färgkarta. Varför inte linoljefärg när du bemödar dig om rätt färgsättning?
 
Hemmakatten
Du ska absolut undvika att ta med blå eller lila kulörer. En vit grundfärg med svart och lite gult, ev. lite rött också. Ta hem provburkar
 
Vad tror ni om NCS 2502-Y. Den är en varmgrå kulör som tycks föreslås på flera ställen.
 
  • Gilla
hope.hakan
  • Laddar…
Jag tror att de flesta av oss byggnadsvårdare bryter de flesta av sina nyanser själva och använder sig inte av NCS-systemet. Så misströsta inte om du inte får snabba svar.
 
Ett förslag som jag själv fått av ett färgproffs när jag frågade efter en varmgrå till en invändig panel var 2005-Y20R. Har också sett den i färgaffär under namnet "gustaviansk grå" eller något snarlikt. På bloggen "Mitt Universum" har jag också hittat en post (2009-11-29) som nämner att denna kulör motsvarar en klassisk blandning av vitt och grön umbra. Värt att kolla upp kanske?
 
Jag tror att det är svårt att med någon exakthet diskutera varmgrå i största allmänhet, litet som 'lattefärg' eller 'champagnegul' osv. - många av dessa namn är påhittade av marknadsförare eller mäklare. Men om ni inte vill blanda själva har ju alla inoljefärgsproducenter/leverantörer med byggnadsvårdsinriktning flera färdiga alternativ, som brukar heta pärlgrå, ljusgrå osv. Om man vill ha en ljusgrå som inte är för grön, så har Gysinge t.ex. en som heter grå umbra som är sval utan att bli det minsta blå. Den kontrasterar fint till deras italiensk röd (ljust röd) såväl som rödockran (mer tegelaktig, eller solkysst). Skaffa en 4-5 provburkar av denna och några andra och måla upp färgkombinationerna fasad-foder-karm-spröjs-karm-foder-fasad på olika plankbitar och vänta tills linoljefärgerna mattats litet så är det lättare att känna efter vad som passar. Alla de här färgkoderna är ju bra i den mån butikerna alltid kan säga att kunden fått just vad kunden köpt, men då faktorer som hur bra de små färgkorten är tryckta, vad för lysrörsbelysning det finns i butikerna, vad för webinställningar kunden/leverantören har, hur noga ev. katalog, t.ex. gysinges är tryckt (dvs naturligtvis så halvnoga som man trycker en produktkatalog som kostar ganska litet) tillkommer, är det alltid bäst att måla upp testkombinationer på rätt material, och sedan bedöma utomhus i olika dagrar (i sverige står ju solen även under sommarhalvåret lågt en stor del av dagen och kulörer framstår därmed inte som i fotostudion) vad som fungerar bäst.
p.s. varför ville ni använda plastfärg just på fodren? de är ju hyvlade och där är linoljefärgen som lättast att måla korrekt=tunnt.
 
2005-Y20R är en fantastisk kulör. Vi har använt den till massor av projekt och stötte på den första gången när vi skulle måla möbler som skulle matcha den varmgråa kulören på IKEAs 1700-talsserie. Sen dess har vi målat listverk och annat med den, dock främst inne. Rekommenderas varmt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.