Hej. jag har precis köpt mig hus och har planerat att köpa värmepump.

Huset är 1,5 plans hus med källare 130kvm + 80kvm källare

Jag hade gärna viljat ha en bra luftvärme pump som klarar av att värma alla våningar. kanske en multi pump med 3-4st innedelar?

mellan källare och övervåning är det en ganska så öppen trappa och den är placerad mitt i huset. Som jag tror blir bra fördel nu.

har ni nån tips och ge mig? som val till pump eller ev. uppvärmning
 
Kom just på nyvaken som jag är att jag faktiskt har en värmepump med ca 20 innedelar, vattenburet kallas det och ger tyst och jämn värme.

Protte
 
Jag har ingen egen erfarenhet, men på den här hemsidan: http://www.tsfs.se/ kan man läsa följande:

Multi split maskiner.
Välj 2 separata maskiner istället för multimaskiner då ni får väldigt lite effekt för pengarna på multi modeller.
Luftvärmepump lär vara en investering som tjänar in sin kostnad i elbesparing på mycket kort tid. Vattenburet system är i vissa avseenden bättre men även dyrare.

Erik
 
Avemos länk har helt rätt, det finns ytterst få maskiner med fler innedelar till en utedel där man får en bra effekt. De få som fungerar är stora grejer som värmer kommersiella lokaler, på tok för mycket effekt och pengar för en villa.
 
Jag har 2 innedelar på mitt 160kvm hus.
Är super nöjd!
1 i källaren och en på övervåningen.
Hade bara 1 innan värdelöst!!!
Min senaste pump är Daikin...Grym!

Peter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.