Hej, jag måste bygga ett hemmakontor och jag har ett rätt bra utgångsläge uppe på loftet i stallet.

Jag gillar inte riktigt energisnåla lösningar som byggs som termosar när det gäller ekonomibyggnader.

Jag tror mer på att det håller längre ifall det kan andas ordentligt.

Nu funderar jag på hur jag gör det här billigt men ändå bra för lång hållbarhet. Isoleringsvärde kommer i andra hand.

Jag har tillgång till väldigt mycket plywood och jag funderar på att sätta dessa som vindspärr mot fasaden (på insidan), därefter lämna en luftspalt ifall regnstänk ändå lyckas smita in en bit under höststormarna.

Därefter sätta dubbelreglar så jag kan ha en ny yttra vägg och en inre vägg, och därefter fylla dessa med cellulosafiber.

Jag har även tillgång till plywood som har en bit frigolit limmad på sig, men med tanke på hur lätt och fort det brinner är jag inte jättesugen på att använda det.

Vad tror man om den lösningen? Då är det mest skruv, el, gips och fönster jag måste betala för.

Jag vill inte isolera jättemycket i taket heller även fast det gör sig bäst där, vad finns det för alternativ där med bra isoleringsvärde som inte bygger så mycket? Det ska även vara relativt flamsäkert
 
  • Rörigt loftutrymme med träkonstruktion, plywood, bråte och ett fönster som släpper in ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oinredd vind med trästolar, plywood och byggmaterial i en stallbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Loftutrymme i stall med träväggar och snedtak, potentiellt för omvandling till hemmakontor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rött stall med svart tak och loft som potentiellt hemmakontor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Barnsäkra lobryggan och rensar ut i väntan på svar!

Fuktspärr eller ikke? Papp?
 
  • Interiör av ett orenoverat loft med öppna golvbrädor och delvis uppsatt väggbeklädnad, med en kapsåg i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ostädad vind med träbjälkar, spillror och byggmaterial i oordning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu ska det snart skottas ut spån, några förslag på hur klimatlådan ska byggas här inne?
 
  • Oinredd vind med spån på golvet, träbjälkar och lutande tak, redo för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vind med spån, byggmaterial och en stolpe, redo för klimatlådsbygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.