Jag har ett 1,5 plans Älvsbyhus byggt 1988. På vintern störs jag av drag på flera ställen på övervåningen. Vi har försökt täta genom att krypa ut på "kattvinden" för några år sedan, men det är svårt att få tätt utan att riva allt och börja om. De som inredde övervåningen har gjort luckor/dörrar ut på totalt tre ställen. Här känns det omöjligt att få tätt och det är inte precis läge att ställa en säng i närheten...
Nu till min fråga. Är det någon som har inrett detta minimala utrymme? Finns det någon anledning (ventilation etc) till att det MÅSTE se ut som det gör nu?
 
H
Ja det gör det, kattvinden är ett kallutrymme och ska ventileras, är det spånskiva som golv i kattvinden, brukar vara det i bland
 
Jo, det är spånskivegolv, men öppet rakt ut under takfoten.
 
har inga tips så, blev bara nyfiken på varför är kattvindarna kalla. Ligger inte isoleringen i ytterväggen? Konstruktion av kattvind med träreglar och plastfolie, utan synlig isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi bygger nytt nu och våra kattvindar ser ut så
 
DixiePixie DixiePixie skrev:
har inga tips så, blev bara nyfiken på varför är kattvindarna kalla. Ligger inte isoleringen i ytterväggen? [bild] Vi bygger nytt nu och våra kattvindar ser ut så
Ytterväggen på övervåningen är inte lodrätt ovanför ytterväggen på nedervåningen. Problemet hos mig är dels att de slarvat så det ”drar i hörnen” OCH så är det tre andra hemgjorda luckor/dörrar med undermålig isolering och framför allt svårt att få tätningslisterna att fungera som de ska.
 
Våra kattvindsluckor är helt dragfria. Det är nämligen tvåglasfönster som föra ägaren satt in, han har skruvat på spånskiva på insidan och nån sorts fiberskiva på utsidan. Bra komfort, men tyvärr omöjliga för mig att öppna, eftersom de hänger med gångjärnen i överkant, de är väldigt tunga. Hålls öppna genom att det sitter en tunn stålregel mellan takstolarna som man kan hänga upp fönsterlåset på.

En mycket kreativ lösning som förmodligen blir bättre (=lättare) om man tar ur glaset och sätter vanlig isolering istället.
 
Smart! Mina är också tunga. Inga gångjärn utan jag måste lyfta ur dem och ställa försiktigt på golvet då det är ett par stöd/hakar på insidan av luckan där.
 
Byurn Byurn skrev:
Luckorna kan du kanske ersätta med moderna?

[länk]
Tack för tips! Ser inte ut att vara mer isolerade än mina, men blir säkert tätt i alla fall
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.