Är som många andra innehavare av hus med fuktig källare, och funderar på hur man bäst kan hålla den torr. (jo, jag vet allt det där med att gräva runt huset och isolera utvändigt, tänkte för sakens skull se till andra åtgärder i just denna tråd)

Varm luft bär med sig mer fukt än kall luft, som då fälls ut i källaren om det är kallare där, om jag förstått rätt.

Hur kan då luftsolfångare ge "varm och torr luft" (som reklamen säger) till den källare som lider av dåligt klimat? Borde det inte bli "varm och fuktig luft"? Dessa finns ju att köpa som färdiga byggsatser och jag har läst om de som byggt egna.

Nån med riktig kunskap i detta, eller egna erfarenheter(gärna med uppmätta resultat odyl) som kan förklara.
Vore ju dumt om man byggde nåt som gav mer fukt i källaren....
 
Miq skrev:
Varm luft bär med sig mer fukt än kall luft, som då fälls ut i källaren om det är kallare där, om jag förstått rätt.

Hur kan då luftsolfångare ge "varm och torr luft" (som reklamen säger) till den källare som lider av dåligt klimat? Borde det inte bli "varm och fuktig luft"? Dessa finns ju att köpa som färdiga byggsatser och jag har läst om de som byggt egna.

Nån med riktig kunskap i detta, eller egna erfarenheter(gärna med uppmätta resultat odyl) som kan förklara.
Vore ju dumt om man byggde nåt som gav mer fukt i källaren....

Är väl just det att varm luft bär med sig mer luft som man utnytjar.

Man torkar antagligen ur källaren genom att ventilera den, för varje m3 luft man blåser igenom källaren får man med sig x liter vatten.
Värmer man luften kan samma m3 luft bära med sig mer vatten.
 
VI har en solvärmefångare som en tidigare ägare har installerat. Vi använder den i princip aldrig eftersom fläkten låter som ett normalstort flygplan. Ytterligare ett problem som vi har upptäckt är just att man får fuktproblem med fläkten. När all den varma luften kommer in i källaren så kondenseras den mot golvet som ligger direkt mot den oisolerade plattan. Eventuellt skulle detta problem minskas om man körde fläkten oftare så att plattan blev lite varmare.

Vår lösning för att få ett torrt och trevligt klimat i källaren är istället att köra en avfuktare som går igång automatiskt när det blir för fuktigt. Vi har även planer att koppla källarens värmesystem på en egen slinga så att vi kan köra lite värme där även på sommaren. Jag vet att någon här på BH hade kopplat ett konvektorelement på varmvattenledingen som han körde under sommarhalvåret. Ytterligare en fördel med den lösningen var tydligen att eftersom konvektorn drog fram varmvatten så gick det väldigt fort att få varmvatten i duschen jämfört med när konvektorn var avslagen.
 
Jag har en luftsolfångare (hembyggd 5kvm) som blåser in varmluft i källaren. Har kört den sedan aug. 2007 och några fuktskador eller dyligt har inte uppkommit sedan jag installerade luftsolfångaren. Däremot har jag fått en torrare, varmare och trivsammare källare till en driftkostnad på i stort sett noll kr.:)
 
Det där var konkret och klargörande ifråga om det funkar :)
har du mätt luftfuktigheten med och utan systemet igång?
 
Kan det kanske vara så som janus skriver att den måste vara igång hela tiden, eller att om källaren är uppvärmd så är det inget problem med att fukten fäller ut?
 
Några specifika siffror har jag tyvärr inte men eftersom varm luft kan hålla mer fuktighet så sjunker den relativa fuktigheten i källaren när den värms upp av luftsolfångaren.
 
Ju mer du värmer källaren desto lägre RL får du, det är vad de menar med varm och torr luft. Det är RL som är intressant inte hur mycket vatten luften innehåller i liter...
 
  • Gilla
Erik Muraren Andersson och 1 till
  • Laddar…
Ok, jag förstår, jag har nog tänkt i liter vatten per mängd luft som du skriver. Kan man då mena att uppvärmd källarventilation alltid är att föredra? Att tex ha inkommande luft till källaren på sydsidan av huset är bra för luftfuktighetens skull...?
 
Du gav själv bästa svaret i ditt första inlägg i tråden. Ingen som skriver några faktainlägg längre sedan man övergick till att bli ett "socialt medium". Gillaräknaren är vad som räknas. Synd,
Men du ska inte blåsa in fuktig uteluft i en sval källare där luften som finns där är torrare.
Bygg en luftsolfångre dit du cirkulerar källarluften så blir det till någon nytta.
 
En liten rättelse av mitt tidigare inlägg; det heter RF, relativ fuktighet, inte RL :)

Och här kommer en fakta-länk ifall det inte var tillräckligt med fakta i mitt tidigare inlägg ;) http://www.lfs-web.se/fukt.htm
 
Redigerat:
johanpelle skrev:
Men du ska inte blåsa in fuktig uteluft i en sval källare där luften som finns där är torrare.
Vad är det som säger att uteluften är fuktigare och att källarluften är torrare?
Jag kan bara konstatera att jag fått en torrare och varmare källare sedan jag installerade min luftsolfångare som blåser in varm och frisk luft.
 
Det är pga att du har såpass stor solfångare som ser till att källaren i princip blir lika varm som utetemperaturen du klarar dig bra. De flesta köper 1-2 kvm och tror det tom skall värma hela huset...även på vintern. Ett slutet system som Johanpelle nämnde är såklart ett säkrare sätt men hjälper såklart inte till att ventilera källaren. Har själv numera ett helt slutet system ,där aluminiumslangar fungerar som radiatorer, i krypgrunden på gäststugan där jag för några år sedan hade kondensproblem. Detta i kombination med 6-7 m bristfälligt isolerade solfångarrör ser ut att klara biffen .
 
Y
Hej! Kör med en luftavfuktare och fungerar väldigt bra.
 
J
Håll källaren vältempererad året runt så blir det inga problem. Kall källare får problem både på vintern i form av kallras och ojämn energifördelning samt fukt, och på våren o sommaren så suger en kall källare in varm fuktig luft utifrån och bildar kondens med fuktproblem som följd.
 
  • Gilla
Erik Muraren Andersson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.