Hur varm kan en äldre kakelugn bli på utsidan?
Efter att jag eldat 7-8 normalstora björkvedträn i kakelugnen, så blir så gott som hela kakelugnen 65-70° på utsidan. Är det normalt?
En fråga till:
När man har värmt upp kakelugnen med några småbrasor på höstkanten och eldat kontinuerligt i några veckor, om man slutar elda någon vecka anses kakelugnen vara kall då? Och måste man börja om med småbrasor?
Vh
 
Den kallnar på ett par dagar. Själv är jag inte alltför försiktig och än har inget hänt.

Det låter helt rimligt med hur varm din blir. Du borde kunna känna att den är varmare närmare elden, men hela blir varm efter ett tag. Så här ser min ut från 1790 ut efter en brasa och där ser man tydligt hur värmen sprids.
Termisk bild av uppvärmd cylinderformad objekt, varma regioner i gult och orange, kallare i lila.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
GladanS och 6 till
  • Laddar…
Ö Ösregn skrev:
När man har värmt upp kakelugnen med några småbrasor på höstkanten och eldat kontinuerligt i några veckor, om man slutar elda någon vecka anses kakelugnen vara kall då? Och måste man börja om med småbrasor?
Vh
Vad menar du med att elda kontinuerligt i några veckor?
 
Claes Sörmland
Låter som normal yttemperatur efter att ha eldat upp tempen i ugnen.

Jag är inte så där jätteförsiktig heller. Den första brasan kör jag lite mindre men redan nästa brasa kring 12 h senare kör jag fullstor. Och sen en fullstor brasa morgon som kväll.
 
  • Gilla
Nikorasu och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Vad menar du med att elda kontinuerligt i några veckor?
Ja, det va ju ingen bra formulering av mig.
Jag menar en mindre brasa 6-7vedträn morgon och kväll
 
Är det någon som mätt utsidan på sin kakelugn eller tejpat upp en termometer, vore intressant att veta vad ni får för temp.
 
Ok det låter vettigt. En bra kakelugn håller sig varm iaf 12 timmar, och det kan räcka att bara slänga in litet nya vedklabbar på morgonen för att det ska ta fyr av glöden från kvällsbrasan. Annars mycket lätt att tända även om man bara eldar en brasa per dygn periodvis, finns värme kvar ett bra tag som ger drag i skorstenen.
 
C
Ö Ösregn skrev:
Är det någon som mätt utsidan på sin kakelugn eller tejpat upp en termometer, vore intressant att veta vad ni får för temp.
Jag mätte för skojs skull nu några timmar efter att det brunnit ut och får knappt 30°. Men kan säga direkt att det inte är representativt, den brukar kännas varmare än så. Dock tveksam till 65-70°. Skulle gissa att jag brukar sluta elda runt 50° - varm men inte brännhet.
 
hsd
Om det känns obehagligt hett på sidan av kakelugnen ( då kan det vara 60-70 grader på framsidan) ska den inte fyllas på med mera ved, låt den svalna av innan man gör en ny brasa
 
Brukar tända en brasa när kaminen är ca 30 grader och sluta elda när den är ca 75. Brukar ta ca 10-16H beroende på utetemperatur och om gardinerna är nere och spjället öppet för länge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.