Varför kan man välja om diskmaskinen matas med varmt eller kallt vatten?
Är det inte så att är vattnet kallt som kommer in i maskinen, så värms det upp av maskinen, skulle det däremot vara varmvatten typ + 60 c så borde väl inte eluppvärmningen starta. Eldar med ved o har tankar, så jag skulle gärna ta varmvatten till maskinen, för att spara på elförbrukningen. Därav min fråga. Maskinen är av märket Siemens och är omprogrameringsbar.

Mvh. Jonte
 
Det finns exklusivare maskiner som har anslutning för både kall och varmvatten. Tex miele, kolla efter sådan modell.
 
kallemannen skrev:
Varför kan man välja om diskmaskinen matas med varmt eller kallt vatten?...
Det är just som du gissar, för att kunna få billigare drift.

Om vattnet värms upp av diskmaskinens värmeelement blir det kanske tre gånger högre uppvärmningskostnad (netto) än om du tar varmvattnet från t.ex. en bergvärmepump.

Och även vedpannans varmvatten är väl billigare än direktelvärmt.

Men t.ex. försköljning görs kanske bäst i kallvatten, för att inte äggviteämnen skall stela och bli svårare att diska bort.
 
Eftersom temperaturen på vattnet i första fyllningen, kall maskin och kall disk samt ev kallt vatten i ledningarna, inte blir mer än ljummet är det inga problem med att äggviteämnen "bränner fast". Jag har haft mina diskmaskiner kopplat till VV i över 30 år och ALDRIG upplevt nått problem med stelnade äggviteämnen.
 
  • Gilla
Stenolofanders och 3 till
  • Laddar…
Det finns ett argument mot varmvattenanslutning. Moderna maskindiskmedel innehåller enzymer som skall bryta ned äggviteämnen. Enzymerna fungerar bara upp till en viss temperatur, sedan förstörs enzymen. Så tanken är att de skall jobba i början av diskningen innan vattnet blivit varmt av uppvärmningen.

Det andra argumentet mot varmvatten anslutning (maskiner med bara en anslutning) är att huvuddelen av det vatten som går åt används i sköljdelen av programmet, och värms alltså inte upp. Så tar man in varmvatten som är uppvärmt med ex. bergvärmepump. Då sparar man pengar på diskmomentet, men sedan tar ju maskinen in mer varmvatten till sköljningen. Så även om vattnet är uppvärmt till en 3e del av kostnaden, så går det åt 2 -3 ggr så mycket varmt vatten.

Och jag tror (men har inte jättekoll) att uppvärmningen i maskinen kostar ca 1kr per disk. Så eldar men med HELT gratis ved, och har varmvattenanslutning så sparar man iofs. en krona. Och kör man 2 maskiner varje dag så... (själv kör vi en maskin om dagen, men en extra maskin, kanske var 3e dag).
 
Det enda man praktiskt är att det går snabbare, samma med tvättmaskiner. Det finns också vinster att göra om det inte finns så mycket el, om man exempelvis kör sina maskiner på elverk men har ved/oljepannan
 
christoffer09 skrev:
Det enda man praktiskt är att det går snabbare, samma med tvättmaskiner. Det finns också vinster att göra om det inte finns så mycket el, om man exempelvis kör sina maskiner på elverk men har ved/oljepannan
Hehe

I min ungdom bodde familjen i ett flott hyreshus i centrala Gbg.
Tvättstugan var som vanligt i källaren, och tvättmaskinen var ansluten till varmvattnet.
Och där fanns en myntautomat, ungefär som i duscharna på campingplatser och gästhamnar.
Morsan var supersnål, för hon fick, som andra hemmafruar, knappt några pengar av farsan.

Så när hon startade tvättmaskinen och den började ta in vatten slog hon snabbt av strömmen och började fylla maskinen med varmvatten med spann. Varmvattnet i tvätthon var nämligen "gratis".
När maskinen var "full" slog hon på strömmen igen, och hade tjänat en krona eller två (y)
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Är det så att maskinens värmepatron stängs av om man väljer i programmet att den matas med varmvatten då? Men om man å andra sidan programerar den för kallvatten och ändå matar den med varmvatten, så behöver väl inte patronen i maskinen värma??? eller, för den är väl termostatstyrd. I vart fall inte så mycket om nu vattnet bara är +55 tex. Förstår inte iden att den är omprogrameringsbar.

Mvh. Jonte
 
Det är en termostat som talar om för maskinen om vattnet är tillräckligt varmt, den arbetar helt oberoende och "bryr" sig inte om vattnet som kommer in är kallt eller varmt utan ser bara till att temperaturen blir den önskade (som man väljer med programmet).
 
Hemma har jag fått bytt inloppsmagnetventilen 2ggr nu ca 1000:-x2 och maskinen är en cylinda ca 5 år gammal.
kan vara så att ventilen tar stryk? På varmvatten tråkigt var att Cylinda införde 5års garanti någon månad efter vi köpt våran.
Första vattnet blir vanligen bara jummet efter som jag inte har VVC .och programmet använder varmt vatten för torkning av disken som standard
Har bytt till kallvatten igen,bara att flytta en skruv i blandaren pga. det.
/Peter
 
Varmvattenanslutning är att föredra om elen är dyrare än varmvattnet (Väldigt tydligt i en lägenhet där vv ingår i hyran/månadsavgiften). MEN maskinen måste vara gjord för detta (Det skiljer på olika maskiner så kolla brux-en).
Det kan även vara bra att ha en blandningsventil ("termostatblandare") före maskinen utifall man kan riskera för varmt vv, det är även ett alternativ om maskinen inte är gjord för vv-anslutning, att skicka på den tex 40-gradigt vatten lär då inte skada den ändå....(Tänk dock på att tillse att det finns backventiler på blandararmaturen, så att du inte skickar ut KV i VV ledningen, eller tvärtom..)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.