Hej alla !

Solen skiner och vårkänslorna börjar spira, lite ångest infinner sig dock ganska omgående.

Planerar för att bygga en inglasad kuvös på 7,8 x 3,5 m för att förlänga sommaren en smula.
Tanken är att höja golvet i ute-rummet till nivå med golvet inne vilket medför att jag skall upp ca. 6dm
från marken. Tanken är att bygga det hela på plint, dubbla rader med 5 plint i varje rad och bärlina fästad i huset.

Bör fungera men det är nu ångesten infinner sig, hur ska jag försäkra mig mot tjäl-skjutning av plinten??? Har läst på en massa om isolering under och över plint, försökt och hitta frostfritt djup osv...

Men inte riktigt blivit klok på vad som fungerar... Så alla ni praktiker med flera ton med erfarenhet, vad fungerar i verkliga livet??? Bor i Ludvika och har såklart lera (djup) runt mitt hus.

Tips, råd och glada till rop uppskattas storligen d^_^b

Mvh
Jante
 
Hej Jante.

Enklast är nog att hyra en jordborr, om du inte orkar gräva. Tjälfritt hittar du ca en meter ner i leran i era trakter (Är uppvuxen i en leråker utanför Smedjebacken).

Bara jag
 
Hej "bara jag" och tack för ditt svar !

Behöver inte ens hyra en jordborr, har en handdriven ;) och det låter nästan för bra.
Har plint grund till ett trädäck på framsidan av huset med djup 1,2m, det har rört sig i vinter :(
Det har iofs varit extremt kallt och eländigt i vinter.

Skräcken är att lyssna till glaspartier som brister nästa vår istället för knoppar.

Mvh
Jante
 
Hej igen

1,2 meter är det inte tjälen från sidan som tryckt eller har den rest sig?

Har inte haft problem med tjälen när vi grävt dryga metern, krävs ju iof sig 3, 4 dm med singel runt hela.
 
AHA !

Klart det är leran runt om som drar med sig plinten ! Blir till att ta fram spaden oxå :S
1->1,2 m djupt, singel i botten, gjuta en svamp, i med armeringsjärn där plinten skall stå.
På med rör, fylla upp hålet med singel runt röret, rikta gjuta och va glad !

Prexis det svaret jag letat efter !!!

Tack "Bara jag" d^_^b

Mvh
Jante
 
Jante skrev:
AHA !

Klart det är leran runt om som drar med sig plinten ! Blir till att ta fram spaden oxå :S
1->1,2 m djupt, singel i botten, gjuta en svamp, i med armeringsjärn där plinten skall stå.
På med rör, fylla upp hålet med singel runt röret, rikta gjuta och va glad !

Prexis det svaret jag letat efter !!!

Tack "Bara jag" d^_^b

Mvh
Jante
Varsegod. Lycka till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.