Y
Modulvilla i trä.
2meter torpagrund.

Lagom att flyttfåglarna rör på sig till eller från landet så börjar det att;
* Knaka i taket.
* Tapeter tar skada dvs väggarna rör sig också.

Och jag undrar vad som är orsaken. Eller rättare sagt har jag trott det varit jorden som börjar röra sig och då knäcker huset men jag ser inga sprickor i muren som huset står på.

Är det allt virke som rör sig och då borde ju alla trävillor reagera, fast då borde fler ha beklagat sig.

Vad kan man göra åt det, går det att göra något?
 
  • Gilla
Andreas Blad
  • Laddar…
Alla trähus rör sig...
 
Y
Bodde i radhus förut, trä, det knakade inte som denna villan?
Smäller ju stundvis i taket.

Ifall jag vinner på lotto så funderar jag på byta till spont istället för masonite under teglet, sen isolering och gipsa in så det blir boyta. Blir det tystare eller är mitt hus så instabilt så det blir olidligt att vara där när det smäller?
 
Redigerat:
Hade samma takkonstruktion som du på förra huset. När vi skulle flytta hitta vi fint hus som vi ville ha, men när vi såg att det var samma konstruktion gick det bort. Tydligen gjorde man denna 'fusk'-konstruktion sent 80-tal för att spara pengar. Inte för att göra dig ledsen men den är verkligen dålig, det huset knakade vid minsta vind året runt. Spont borde hjälpa mycket!
 
Y
Mummel... Huset byggdes 1980. Borde ju gå att förstärka på något mer vis än bara undertaket för teglet.
 
Du kan ju alltid regla takstolarna underifrån. Men om du tex skulle sälja skulle man tro att det var något fel på taket och reglar var någon fullösning.
Att jag säger att konstruktionen or dålig betyder inte att den inte kan vara duglig, bara så du inte ska vara super orolig. Våra tapeter sprack också på det huset men det var nog inte takkonstruktionens fel.
 
Har huset spånskivor som väggmaterial vilket var vanligt tidigare i hus och som dessutom är spikade, så är det ganska vanligt med tapetsprickor på vissa ställen. Och det uppstår även lättare knakningar i dessa konstruktioner med levande material.
 
Y
Nu 3år senare, fortfarande frustrerad hur det kan knaka. Och jag upplever att ljuder kommer uppifrån kallvinden.

Funderar på om dom små spånskivorna till golv, kan bidra med ljud. endast en spik i varje hörn. rå kallvind bör ju påverka spånskivor?
DSC_1169[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen tycker jag det är konstigt att stöden på takstolarna är förkorta både upptill och nertill, enda stödet vore om en orkan skulle trycka till taket 1-2 cm i sidled.
DSC_1173[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_1170[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen är ju inte det svikande masonitundertaket det bästa heller.antar jag. Men är högljudda smällar som det blir så måste vara bjälkar som spökar. Leker även med tanken att det är fel på grunden under huset så hela skiten svajjar runt utan att jag själv märker det.


- Något jag ångrar efter totaltrenoveringen är att jag inte bytte innerväggarnas material ifrån masonite till gips.. fan...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.