C
Antar att det är fler än jag som noterar att det börjar bli standard med olika "tillägg" som smygs in på fakturorna?
Uppenbarligen som en reaktion på det skenande och osäkra prisläget.
Alltsom oftast dock inget som är avstämt med kunden. Dvs. det framgår inte i offert, köpvillkor eller på annat sätt.

Hur agerar/ser ni på dessa?

Man förstår ju problemet, samtidigt som hela avtalsprocessen sätts ur spel om inte avtalat pris gäller i slutänden. Har råkat ut för tillägg på uppåt 30% av ordersumman, och då är det ju en avsevärd avvikelse. Men även mindre summor blir ju om inte annat en principsak. I synnerhet som privatkund har ju leverantören inte minst distansavtalslagen och konsumentköplagen att förhålla sig till.
 
Redigerat:
Är det tillägg på fakturor på byggmaterial du har råkat ut för?
 
C
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Är det tillägg på fakturor på byggmaterial du har råkat ut för?
Ja precis. Råkar ut för kan man kanske säga för det har hänt flera gånger från olika leverantörer nu på sista tiden, så det verkar vara ett mönster.
 
Inga exempel att dela med dig av?
 
C
Hep Hep skrev:
Inga exempel att dela med dig av?
Nä, jag var inte ute efter en diskussion kring ett specifikt fall, utan mer allmänt om företeelsen att "smyghöja" priset mellan order och faktura med hänvisning till ökade omkostnader. Så jag väljer att behålla de specifika exemplen för mig själv än så länge.
 
Vi är mitt uppe i ett bygge och har köpt mycket material senaste året, men än så länge har jag inte fått en enda faktura med något tillägg eller annan kostnad som inte vart kommunicerad klart och tydligt i förväg (tex genom ett o.e.).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.