Hej, jag undrar om det finns någon som har erfarenhet från VårgårdaHus? MVH KKristina
 
Vi byggde ett 1-plans Vårgårdahus (Björknäs) i Eskilstuna stommresning Jan.07 . Och vi har bara gott och säga om säljaren här han var kunnig och kom med bra tips och ideer. Standarden
var relativt hög från början och det som är bra med VH är att vi kunde ändra planlösningen utan att det kostade något extra.(Flytta väggar och dörrar).
 
Tack så jättemycket för informationen, känns bra :)
 
Vi håller och på och bygger ett 1.plans Vårgårdahus (Lövås) med vind och det är nu stomrest och teglet på. Allt har gått mycket bra och vi är supernöjda. Säljaren har varit superbra. Alltid fått korrekta svar på vad saker och ting kostar och inga undanflykter.
 
Z
vi funderar på att bygga Villa Sandäng. Ni som har byggt/håller på hur pass mkt har ni gjort/har Vårgårdahus gjort och hur mkt har ni lagt ner på huset? räkna då gärna med anslutningsavgifter, schaktingar, pantbrev, bygglov, etc som kanske tillkommer (jag är ej så insatt). vi funderar på vad ett nyckelfärdigt hus (dvs flytta rakt in) skulle kosta. alternativt att vi tapetserar själva eller nåt sånt. sen tänkte vi bygga dubbelgarage eller dubbelcarport till. nån som vet vad det går på?
 
Det som kan tillkomma utöver standard är ju om man vill göra tillägg,t ex om man ska ha extra stark vägg för tv, extra ljudisolering, elektriker för tex nätverk, nya uttag ,lampor, spottar m.m. Anslutningsavgifterna för vatten fick vi uppskattat till 25.000 och el 10.000. Men det mesta är faktiskt markarbeterna, gräsmattejord och extra fylle och maskintid kostar mest. Maskintid för 1300kr/timme inkl moms och jordfylle 600kr för en lastbil a 14 ton. Jord för cirka 250kr/ton inkl moms. Vi köpte en tomt som var grovplanerad, dvs sprängd och plan, och dessutom ingick anslutningsavgiften för vatten. Säljaren på Vårgårdahus borde kunna hjälpa dig beräkna de mesta kostnader såsom pantbrev, bygglov, lagfart, räntor under byggtiden osv. Vi fick väldigt bra hjälp med detta, säljaren hade en färdig boendekalkyl så vi fick snabbt bra koll på kostnaderna. Det som tillkommit och som varit svårt att uppskatta är som sagt markarbetena för att färdigställa tomten och åstadkomma en trädgård. Bygglov kostade oss 30.000 men det kan säkert skilja mellan olika kommuner. Du behöver en kvaltitetsansvarig för bygget, vi betalar honom 12.000 kr. Att tapetsera själv tror jag inte du sparar särskilt mycket på. Däremot att måla utvändigt för det jobbet ingår ej, bara färgen ingår. Men som sagt, ta hjälp av säljaren. Vår säljare följde med till tomten och även en schaktkille så att vi fick en uppskattning även på den kostnaden. Lycka till!
 
Z
PeterAnki skrev:
Det som kan tillkomma utöver standard är ju om man vill göra tillägg,t ex om man ska ha extra stark vägg för tv, extra ljudisolering, elektriker för tex nätverk, nya uttag ,lampor, spottar m.m. Anslutningsavgifterna för vatten fick vi uppskattat till 25.000 och el 10.000. Men det mesta är faktiskt markarbeterna, gräsmattejord och extra fylle och maskintid kostar mest. Maskintid för 1300kr/timme inkl moms och jordfylle 600kr för en lastbil a 14 ton. Jord för cirka 250kr/ton inkl moms. Vi köpte en tomt som var grovplanerad, dvs sprängd och plan, och dessutom ingick anslutningsavgiften för vatten. Säljaren på Vårgårdahus borde kunna hjälpa dig beräkna de mesta kostnader såsom pantbrev, bygglov, lagfart, räntor under byggtiden osv. Vi fick väldigt bra hjälp med detta, säljaren hade en färdig boendekalkyl så vi fick snabbt bra koll på kostnaderna. Det som tillkommit och som varit svårt att uppskatta är som sagt markarbetena för att färdigställa tomten och åstadkomma en trädgård. Bygglov kostade oss 30.000 men det kan säkert skilja mellan olika kommuner. Du behöver en kvaltitetsansvarig för bygget, vi betalar honom 12.000 kr. Att tapetsera själv tror jag inte du sparar särskilt mycket på. Däremot att måla utvändigt för det jobbet ingår ej, bara färgen ingår. Men som sagt, ta hjälp av säljaren. Vår säljare följde med till tomten och även en schaktkille så att vi fick en uppskattning även på den kostnaden. Lycka till!
vi har inte planer på att bygga just nu. min sambo blir klar med universitetet i juni och först när hon har jobb kan vi börja fundera på allvar på huset. men jag e sån att jag tycker det kan vara skönt att veta på ett ungefär vad kostnaden kommer att hamna på. så att man vet vad man har framför sig.
hur mkt kostade det att bygga ert hus? dvs byggsats + arbetet att få det på plats.
tack för ditt svar som i övrigt gav svar på en del.
 
Är det någon som planerar att bygga med vårgårdahus Bo-serien???
 
Z
nu har jag fått svar från vårgårdahus (via mail). svarade bra, tydligt. det de kunde skriva fast pris skrev de fast pris på, i annat fall vad som skulle tillkomma som kunde vara eventuella kostnader. =)

byggsatsen +entreprenad: 2123500:- fram till i sommar, sen tillkommer 50000:- extra, dvs 2173500:-
det som tillkom som kan variera och som jag kan komma på priset på (genom letande) är:
bygglov ca: 30000:-
elanslutning ca: 20000:-
avloppsanslutning ca: 100000:-
schaktning ca: 60000:-
lagfart ca: 7500:- (baserat på tomt á 500000:)
pantbrev ca: 50000:- (baserat på lånebelopp á 2500000:)
tomt ca: 500000:-

totalt: 2846000:- fram till sommaren, sen 2896000:-

jag vet att teleanslutning behövs, vet nån vad det kostar ungefär?
tror ni att dessa siffror är väldigt konstiga eller kan stämma ganska bra? vad kan tillkomma utöver det jag skrivit?
 
Byggström under byggtiden a 20000 kr, container a 5000kr tele cirka 10000kr om det finns i närheten är det ute i bushen kanske dem inte ens drar in det. Stenläggning och gräs och räntor under byggtiden. Tänk på att kreditivet har en högre ränta än vanligt och en kontraktsränta kan dem också ta ut men försök att förhandla bort den, kan gå om man är duktig.
 
Z
PeterAnki skrev:
Byggström under byggtiden a 20000 kr, container a 5000kr tele cirka 10000kr om det finns i närheten är det ute i bushen kanske dem inte ens drar in det. Stenläggning och gräs och räntor under byggtiden. Tänk på att kreditivet har en högre ränta än vanligt och en kontraktsränta kan dem också ta ut men försök att förhandla bort den, kan gå om man är duktig.
ok, tack. det kommer finnas tele i närheten. stenläggning, gräs och det vill jag inte räkna med denna summa utan har det bredvid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.