Hej,
Jag noterade för någon dag sedan att min jordvärmepump körde 1,8kW till elpatronen när kompressorn bara snurrade i ca 30rps.
Hur kan det komma sig att den inte höjer kompressorn mer utan istället använder elpatronen?
Jag stängde av elpatronen helt och den kan ju fortfarande leverera adekvat värme till huset.

Vad innebär gradminut -1000, det verkar som om den inte lämnat det stadiet på ett tag.
Har den då svårt att komma ikapp eftersom det är relativt kallt ute?

Mvh
 
X xLnT skrev:
Hej,
Jag noterade för någon dag sedan att min jordvärmepump körde 1,8kW till elpatronen när kompressorn bara snurrade i ca 30rps.
Hur kan det komma sig att den inte höjer kompressorn mer utan istället använder elpatronen?
Jag stängde av elpatronen helt och den kan ju fortfarande leverera adekvat värme till huset.

Vad innebär gradminut -1000, det verkar som om den inte lämnat det stadiet på ett tag.
Har den då svårt att komma ikapp eftersom det är relativt kallt ute?

Mvh
-1000 integralminuter betyder att du har ett värme underskott.För att du ska få ner värmeunderskottet måste ditt ÄR-värde komma över ditt BÖR-värde.mao så måste framledningstepmperaturen exempel ÄR=48 grader mot BÖR=46 så kommer den räkna ner integralen 2 steg/minut.Så din pump kan inte hämta hem värme underskottet om sifforna skulle vara det omvända.
 
  • Gilla
xLnT
  • Laddar…
V växelventil skrev:
-1000 integralminuter betyder att du har ett värme underskott.För att du ska få ner värmeunderskottet måste ditt ÄR-värde komma över ditt BÖR-värde.mao så måste framledningstepmperaturen exempel ÄR-48 grader mot BÖR-46 så kommer den räkna ner integrexen 2 steg/minut.Så som pump kan inte hämta hem värme underskottet om sifforna skulle vara det omvända.
Jaha, då tror jag att jag förstår gradminut-delen.
Men jag kan ju tex ställa in max 75rps för kompressorn, varför jobbar den inte hårdare för att nå upp till det värdet? Jag tror tom max för kompressorn är 100rps.
 
X xLnT skrev:
Jaha, då tror jag att jag förstår gradminut-delen.
Men jag kan ju tex ställa in max 75rps för kompressorn, varför jobbar den inte hårdare för att nå upp till det värdet? Jag tror tom max för kompressorn är 100rps.
Vet inte vilken pump du har eller inställning din pump har så måste nog få mer information.
 
Dagens värmepumpar är så avancerad så det kan om brine ut är för kall dra ner på effekten på värmepumpen så den inte fryser ner hålet å koppla in elpatronen för att klara värmebehovet. Vad är det för märke å när sattes den in?
 
Vad har du för temperatur på köldbäraren, det kan vara så att pumpen varvar ner om den blirr för kall.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Vet inte vilken pump du har eller inställning din pump har så måste nog få mer information.
Det är en CTC GSI 12, inverterpump.
Har ställt in kompressorn på max 75rps, stängt av elpatron, har ett lågtempsystem (vattenburen golvvärme) som skickar ut 27gr just nu och får tillbaka 23gr.
Brine IN håller 3gr och Brine UT håller 0.

V Vector skrev:
Dagens värmepumpar är så avancerad så det kan om brine ut är för kall dra ner på effekten på värmepumpen så den inte fryser ner hålet å koppla in elpatronen för att klara värmebehovet. Vad är det för märke å när sattes den in?
Fast jag tänker om detta hade varit norrland istället för Skåne så lär väl Brine UT vara ett par minusgrader, det är väl därför man har i etanol?
 
K Keld skrev:
Vad har du för temperatur på köldbäraren, det kan vara så att pumpen varvar ner om den blirr för kall.
3gr in och 0gr ut just nu.
 
Kör du med termostater? Om du hamnar på underskott - 1000 gm så låter det som effekten inte räcker till.
Kan bli så om termostater stryper eller pumpen för liten. Sen sparkar elpatron in för att försöka räkna hem gradminutrar. Ställ upp gm där elpatron får gå in för att se om kompressorn varvar upp.
Vad är min effekt på VP?

Edit såg att du har stängt av elpatron.
 
Kan vara så att den bryter på hysteres också om du har dåligt flöde. (termostater som stryper). Då finns det ingen anledning för VP att varva upp.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Kör du med termostater? Om du hamnar på underskott - 1000 gm så låter det som effekten inte räcker till.
Kan bli så om termostater stryper eller pumpen för liten. Sen sparkar elpatron in för att försöka räkna hem gradminutrar. Ställ upp gm där elpatron får gå in för att se om kompressorn varvar upp.
Vad är min effekt på VP?

Edit såg att du har stängt av elpatron.
Min effekt är 2500W.
Jag har strypt in slingorna enligt tillverkarens protokoll. Kör utan termostater och använder enbart utegivare och kurvjustering.
 
Om du inte har haft dessa problem tidigare utan det har kommit nu så kan du köra en rövare å bryta strömmen till värmepumpen helt å låt den stå 5/ 10 min å starta den igen så den får börja å räkna om från noll. Vet inte om det hjälper men......
 
V Vector skrev:
Om du inte har haft dessa problem tidigare utan det har kommit nu så kan du köra en rövare å bryta strömmen till värmepumpen helt å låt den stå 5/ 10 min å starta den igen så den får börja å räkna om från noll. Vet inte om det hjälper men......
Vi installerade pumpen i höstas i nytt hus.
Jag gjorde rätt djupa efterforskningar inför köpet av VP, men ingenstans kunde jag läsa att kompressorn skulle begränsas vid låg (jag anser inte 0gr är lågt iofs) brine temp.
Jag vill ju inte använda elpatron öht. Men jag förstår att vid varmvattenkörning måste den användas för att kompressorn inte orkar få upp tempen tillräckligt.

Men för grundläggande värmebehov vill jag absolut klara mig på enbart kompressor.
Vi använder inte tappvarmvatten än, utan all värme går till uppvärmning.
 
Men går kompressor hela tiden nu(förutom när den tillverkar varmvatten) för att hämta hem värme underskottet?
 
V växelventil skrev:
Men går kompressor hela tiden nu(förutom när den tillverkar varmvatten) för att hämta hem värme underskottet?
Ja, kompressorn har gått hela tiden mer eller mindre.
Den har inte behövt använda elpatron tidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.