Då, min andra fråga gällande nyinstallation av VVB. Vilken funktion fyller vakuumventilen på inkommande kallvatten till en VVB?

...undrade Andreas
 
Om det uppvärmda vattnet kallnar, stömavbrott tex, så minskar volymen och trycket i beredaren så mycket att beredaren skulle tryckas ihop till ett russin av det omgivande lufttrycket. Vacuumventilen släpper in luft.
 
Aha, något russin till VVB vill man ju inte ha. Jag trodde först det hade å göra med möjlig inblandning av luft i inkommande kallvatten. Nu förstår jag!

Tack för bra svar!
 
Fundering; men du har väl i normalfallet ett vattentryck på kallvattnet som fyller på varmvatten i beredaren när vattnet kallnar och att detta endast skulle kunna beröra beredare med stora vattenvolymer. Har man kommunalt vatten så bör denna risken vara försumbar. Och även med eget vatten och totalt elavbrott så borde beredaren suga vatten från ledningssystemet före den skrynklar samman varmvattenbehållaren. Men här kan jag tänkt fel.
Däremot skulle den kunna vara bra när man vill tömma en beredare på vatten och att den har en anslutning i toppen på beredaren, något jag saknar när sommarstugan kallställs.
 
Ett av många möjliga scenarier:
du stänger inkommande vatten när du reser bort en vecka och säkringen till beredaren går när du har åkt.
 
Skulle kunna vara en teoretisk förklaring. Men i praktiken är det väl väldig få som stänger inkommande vatten och skulle säkringen bryta just då när du är borta och inte nyttjar den så är den troligtvis felaktig och ändå måste bytas. Men ett elbortfall under längre tid skulle kunna få den att kallna om man t.ex. bor på landet.
Men frågan återstår ändå, krymper vattnet så mycket att manteln derformeras, eller finns det andra risker som sprickbildning. Jag har inte koll på vilka krafter som uppstår, men borde inte andra ventiler i varmvattensystem släppa in "tjuvluft" bakvägen före tanken deformeras. och fortfarande krävs det att inkommande vatten är helt trycklöst.
 
AndersS skrev:
Men ett elbortfall under längre tid skulle kunna få den att kallna om man t.ex. bor på landet.
Vid elbortfall så kallnar beredaren var den än befinner sig - inte bara på landet.
 
Funktionen är precis den som nämts, förhindra skada pga undertryck.

Inte så svårt att få en skada utan, bara att:
- Slå av strömmen till beredaren
- Stänga av avstängsninsventilen på ventilkopplet.

Risken att nån gör det utan att öppna en kran är inte obefintlig.

Beredaren är gjord i tunn plåt och cylindrisk med sfäriska gavlar för att stå emot högt tryck inifrån, men klarar väldigt lite tryck utifrån.
 
Jag pratade med Nibe och tydligen är det vakuumventilen mest förekommande på VVB över 500 liter. På mindre är det tydligen inte så vanligt.

Jag funderar också på hur mycket undertryck det egentligen blir om både strömmen och inkommande vatten stängs? Faktum är att jag tidigare, när jag varit bortrest i mer än 2-3 veckor, slagit av både huvudkranen och VVB. Så egentligen har jag redan testat på min gamla beredare utan problem, utan att känna till faran.
 
  • Gilla
bjorkand
  • Laddar…
Vakuumventil kallas ibland också återsugningsskydd, tanken är att när varmvattnet svalnar (av någon anledning) skall inte vatten kunna sugas tillbaka in i systemet och förorena detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.