För drygt ett år sedan köpte vi en liten kåk byggd 1969. Det är enplans med källare där marken vid ena gaveln är nedgrävd till källarnivå med nedfart till garaget, som är en del av källaren.

I detta hus sitter det tre vippfönster. Det ena förstår jag varför de valt eftersom det är på gaveln där marken är utgrävd (långt ned till marknivå när fönstret är öppet) men de andra två är i köket och utanför dem är det en meter till marknivå.

Jag har funderat mycket på vad nyttan är med vippfönster och det enda jag har kunnat komma på är säkerheten, det är mycket svårare att falla ut med vippfönster än med traditionella sidohängda dito. I övrigt tycker jag bara att vippfönster är bökiga. Varför har då någon valt att sätta in vippfönster även i köket på vår kåk?

Sen undrar jag ifall det är möjligt att lyfta ur vippfönster utan allt för stor ansträngning. Jag vill nämligen montera en fönstermarkis på det fönster som sitter ovanför garagenedfarten samt måla karmen på utsidan och det skulle vara mycket smidigare att stå i rummet och hänga ut (givetvis säkrad med sele och lina) än att stå på en stege. Vippfönstret omöjliggör dock detta nu.

Mvh
Fred
 
Vridfönster är smidigt, lättare att putsa än sidohängda. Det är inte helt lätt att plocka ur bågen på ett vridfönster om man inte gjort det tidigare.
 
Jag håller med dig i ett fall av tre hemma oss oss. Att ha ett sidohängt fönster ovanför garagenedfarten skulle vara hopplöst att putsa så där är det motiverat att ha vippfönster. De två vippfönstren i köket är dock klart svårare att putsa än om de varit sidohängda eftersom man lätt kan stå på utsidan av huset när man putsar, precis som alla andra 17 fönster på huset!

Om vi bortser från putsningsmomentet (som ju sker max två gånger per år) tycker jag är vippfönstren hopplösa! Det går inte att vädra något genom dem, de inkräktar på rummet och de går inte att spärra i helt öppet läge (åtminstone inte våra). :thumbdown: Jag har starka funderingar på att byta ut fönstren i köket mot vanliga sidohängda men det ligger ganska lågt på prioriteringslistan.

OK, då vet jag att det inte är helt lätt att plocka ur bågen...men hur gör man det?
 
Vridfönster = hänger i överkant.
Vippfönster = sitter fast på mitten så att halva rutan kommer in i huset när man öppnar dem?

Om det är den typen av vippfönster du menar så är det bara att öppna dem helt och lyfta dem rakt upp.
 
Korvgubbe
En fråga, exakt vad hade du tänkt att fästa repet i?
 
esox71 skrev:
Vridfönster = hänger i överkant.
Vippfönster = sitter fast på mitten så att halva rutan kommer in i huset när man öppnar dem?

Om det är den typen av vippfönster du menar så är det bara att öppna dem helt och lyfta dem rakt upp.
Pivot fönster heter det väl, inte "vippfönster"?
Kipp/vipp kallar man väl fönster och dörrar som sitter fast i nedre eller övre kant...

Är det alltså fönster som är fästa på mitten eller i nedre kant vi pratar om... Pivot fönster (på mitten) brukar ha en spärr man måste vika åt sidan för att kunna lyfta ur dem.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Pivåfönster eller som man sa perspektivfönster var dåtidens 60-talets moderna fönster med stor glasyta, och det var även då dom första glaskasetterna dök upp, så det var modernt precis som på 40-50 talet när man spikade board (masonite) på spegeldörrarna för att modernisera
 
Knepigt med termer...mina fönster sitter fast i mitten av karmens stående kanter, när jag öppnar dem åker överkant in i rummet och underkanten åker ut utanför huset. Detta är alltså pivåfönster och de ska bara vara att lyfta rakt upp ur "skålarna" som utgör gångjärn på mitten? En bild kanske skulle hjälpa...:rolleyes:

Jag tänkte rigga upp en fast punkt i dörröppningen till det rum där jag ska sätta fönstermarkisen. Från den fasta punkten drar jag ett rep till fallselen sen kan jag typ burka ut genom fönsteröppningen när jag ska skruva fast konsolerna till markisen!
 
Korvgubbe
Låter väldigt vagt, men tänk på att det blir stora krafter vid ett fall, håller det inte så är det inte bara i ena änden av repet som det uppstår skador...
 
Varför skulle det vara vagt...? En regel tvärs dörröppningen lär inte knäckas!
 
Korvgubbe
"Rigga upp en fast punkt" lät vagt, går ju inte att utläsa något ur det svaret.
Men visst, chansa på du, det är ditt liv och inte mitt som du riskerar.
 
Din oro är gullig men helt obefogad...dessutom handlar tråden inte om fallsäkring utan om pivåfönster...
 
Korvgubbe
Ja, jag ska inte försöka hjälpa dig i fortsättningen så du kan vara lugn.
 
Du får gärna hjälpa mig med det jag frågar om...men pekpinnar är jag inte så imponerad av. Du har ju i ärlighetens namn ingen aning om hur mitt säkerhetstänkande är och i just detta fall inte heller någon aning om hur höga höjder vi talar om.
 
Aha du har ett gammalt pivot fönster, då är bågen lätt att lyfta ur. Lägg upp en bild på gångjärnet så skall jag se om jag kan hjälpa dig.
 
  • Gilla
överste senap och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.