Claes Sörmland
Jag har redan förstått att grannars träd är ett hett ämne och det är nästan så att det inte går juridiken kring detta utan att känslorna börjar svalla. Det blir politik och personangrepp. På ett sätt kan jag förstå det, en del betraktar träd som problem och risker och andra ser naturvärlden och skönhet i dem. Det finns en konflikt mellan olika värderingar. Och visst kan det från den okunniges perspektiv kännas konstigt att jag får betala för att grannens träd har fallit över mitt hus. Jag har också varit där, inte vetat bättre.

Och så har vi dagvatten...

Tråd efter tråd där skribenter vill att grannskapet ska lösa de dagvattenproblem man har på tomten. Många egna idéer om "vad som gäller". "Kommunen sa". "Det går inte". "Högre liggande tomts ägare är ansvarig", "Dagvatten får inte ledas över en fastighetsgräns". "Det är vattenverksamhet." o s v.

Ofta finns juridiska spår av sanning i det som skrivs med det är missuppfattat och hårdraget. Sen kommer personangreppen...

Och det är inte bara på detta forum utan också i mitt grannskap tycks det florera en hel del myter kring dagvattens juridik och denna fråga leder ofta snabbt till starka känslor och t o m oro.

Vad är det med denna fråga som jag missar? Hur kunde någon så trivialt som dagvatten bli polariserande?

Någon som har en samhällsspaning?
 
  • Gilla
  • Älska
UffePlåtis och 10 till
  • Laddar…
Du står lite och petar med en pinne på björnen som sover nu va?

Jag är mest glad över att de som bor i Stockholm i lägenhet och betalar mycket i statlig skatt inte drabbas så mycket av grannens dagvatten och träd.. :p
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Jag tänker att det är samma typ av problem som träd kan vara? Om du inte styr själv över vad som händer på din tomt, utan är beroende av vilka lösningar grannarna gör på sin tomt, då är det bäddat för konflikt.

Vatten på fel plats känns hotfullt, kan skada huset.
 
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
tensiden tensiden skrev:
Du står lite och petar med en pinne på björnen som sover nu va?

Jag är mest glad över att de som bor i Stockholm i lägenhet och betalar mycket i statlig skatt inte drabbas så mycket av grannens dagvatten och träd.. :p
När du säger det, jag kanske petar i lite i glöden i onödan... Men min undran är genuin, det är för mig något av ett mysterium hur just dagvattenfrågor kan vara så inflammerat.

Din spaning om lägenhetsboende i Stockholm hänger jag inte med på. Vad skulle hända om den gruppen drabbades hårdare? (Ledsen om jag är trög vid denna tid på dygnet, det var en lååång arbetsdag.)
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
När du säger det, jag kanske petar i lite i glöden i onödan... Men min undran är genuin, det är för mig något av ett mysterium hur just dagvattenfrågor kan vara så inflammerat.

Din spaning om lägenhetsboende i Stockholm hänger jag inte med på. Vad skulle hända om den gruppen drabbades hårdare? (Ledsen om jag är trög vid denna tid på dygnet, det var en lååång arbetsdag.)
Jag tror att det som gör att det flammar upp är att många som drabbas får stora problem och ser det som att det är "någon annan" som orsakar dom. Det är ingen naturkatastrof eller något man själv är vållande till, utan oftast en granne eller kommun.

Det i kombination med ett regelverk som faktiskt går att tolka gör att man får två sidor som är lika säkra på sin sak. Ena sidan hävdar att var och en MÅSTE ta hand om sitt vatten och andra sidan säger att man får avleda detsamma. Likväl som man är bestämd i att en semla skall vara en semla och inte en semmelwrap eller semmeltaco är man bestämd i hur dagvatten skall tas om hand. Men det som eldar på är nog att oavsett hur oense man är om saken har man en extern part som är den "skyldige".
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Man vill ha kontroll över sin tomt och sitt hus, det är ju därför man bor i hus. Dagvatten orsakar olägenhet och i värsta fall skador, och kan var svårt att hantera. Därför blir man upprörd när ”någon” dräller ut vatten på ens tomt.

Viskleken när det gäller regler är inget nytt och gäller inte bara dagvatten. Folk orkar inte ta reda på saker på riktigt.

Det blir nog bara mer bråk om dagvatten i framtiden, när skyfallen blir allt vanligare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Jag är mest glad över att de som bor i Stockholm i lägenhet och betalar mycket i statlig skatt inte drabbas så mycket av grannens dagvatten och träd.. :p
Det roliga är ifall man lyckas få grannens träd fällda så kommer kanske dagvattenproblemet på köpet då träd dricker en hel del ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M mrsnhp skrev:
Man vill ha kontroll över sin tomt och sitt hus, det är ju därför man bor i hus.
Kan relatera personligen. Tyvärr slutar ju inte mina känslor vid fastighetsgränsen men jag försöker behärska mig...
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Tomter blir mindre.
Kvadratmeterpriset högre.
Mer tak och hårdgjorda ytor.
Inget får kosta speciellt om någon annan drar nytta.

Folk är galna och tar ej hänsyn.

/ATW
 
  • Gilla
heimlaga och 6 till
  • Laddar…
Är det inte så att många av trådarna rörande dagvatten är startade av personer som bor sitt första år i sitt nya hus och helt enkelt inte har koll på hur årstidsväxlingarna påverkar deras tomt (och ibland hus)? I många fall tror jag man är orolig i onödan men eftersom man inte vet annat vill man gärna dryfta frågan här på forumet, vilket ju inte är fel.
 
  • Gilla
3hk och 3 till
  • Laddar…
  • Gilla
sorei och 4 till
  • Laddar…
Hej!
Vi bor på en fd bergsknalle, som sprängts och där delar av tomten fyllts ut (upp till 4m högt!). Vilket jäkla jobb... Men det har lett till att vi har utmärkt dränering. Vattnet rinner längs med berget och under tomterna och vi har även kommunal dagvatten anslutning för takrännor.
Därmed har jag exakt 0 möjlighet att bidra med vettiga spaningar om varför detta är så infekterat.

Min fundering rör snarare varför inte detta vatten börjar ses som en resurs?
Vi sparar ca 2m3 regnvatten under vår till höst. Planen är att utöka detta, vi har visserligen aldrig haft bevattningsförbud men vem vet det kommer kanske?
En fd kollega som bor i Tyskland har grävt ner en tank för att lagra 13m3 regnvatten (de har i princip konstant bevattningsförbud).
Jag upplever iaf att det är fler och fler tidningsrubriker varma och torra sommardagar om att det är bevattningsförbud och tom kan bli problem med tryck i ledningarna (Båstad i fjol har jag för mig).
Så min inte så värst ödmjuka inställning är att istället för att gnälla på allt kan man väl försöka se lite möjligheter :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Det är väl det med att man lätt hamnar i en mellan situation.
Man vill ha vatten att vattna med på sommaren men inte bo i en sjö på vintern.

Samtidigt är man beroende avdom som ligger över en och släpper massor av vatten när man inte vill ha vatten och som stänger flödet när man själv vill ha vatten.
Liksom de under en som dämmer när man har översvämning och dränerar när man har det torrt.

Har själv haft problem med nedströms somm dämmer för maxflödet men tycker det är OK att öka minflödet
 
Claes Sörmland
En spaning är ju att man kan tänka sig ökande konflikter kring dagvattnet i tätbebyggt område där kommunen inte har ett verksamhetsområde för dagvatten och LOD-principen gäller. Där gäller dagvattenhanteringen lösas genom infiltrationen på egen tomt eller i det nära grannskapet och det går ju t ex inte om det är lera i marken. Eller så måste det lösas gemensamt med de olika markägarna i grannskapet, kanske t o m i form av en ny gemensamhetsanläggning. Och sådana där delade ledningar blir ju lätt allmänningens tragedi och inget som den enskilde tomtägaren alls vill betala.

Å andra sidan har vi haft trådar rätt nyligen här på BH där det har uppstått konflikter mellan grannarna om dagvattnet trots att den tomtägare som upplever problem med dagvatten har en anslutning till ett allmänt dagvattennät. Man har i de fallen helst inte velat ombesörja/besvära sig med/bekosta att dra en dagvattenledning från den våta delen av sin tomt till sin anslutningspunkten.

Kan detta vara lite som i tråden om den svenska "fobin" mot att bila? Att an ansenlig andel småhusägare har en "fobi" (Läs detta på det lättsamma sättet nu, jag menar ingen klinisk diagnos!) mot att gräva? Om jag funderar på mitt grannskap så finns nog den där "grävfobin" hos de flesta, förutom en och annan tokstolle som jag själv som gillar grävprojekt. Fasiken, mina föräldrar hade den nog också, en spade sågs inte som något positivt...
 
Redigerat:
  • Gilla
Manfreds och 2 till
  • Laddar…
Får man spinna vidare lite på din fundering så känns det som att du närmar dig slutsatsen att "folk är av sämre virke idag".
Jag säger egentligen inte emot utan funderar bara om vi har det lite för bra, allt är bara ett knapptryck bort. Då kanske tröskeln är högre att sporra i nävarna och börja gräva eller vad det nu kan vara som behövs.
En annan fundering är om svenskar var mer "kollektivistiska" (är det ens ett ord?) förr. I ett samhälle som gärna framhäver individens rätt men inte skyldigheter är det kanske lättare att ge fan i de problem man orsakar någon annan med sitt dagvatten?
Jag kan iaf lova att om ni hade haft min mormor och morfar till grannar hade de tagit hand om sitt dagvatten och regelbundet bjudit på fika och visat oerhört mycket hänsyn, för det var genuint viktigt för dem vad grannarna tyckte om dem och hur de uppfattades.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.