Fick i september 23 en laddbox installerad av Eon`s underentrepenör.När han var "klar" med installationen sa han att om han skulle kunna göra allt färdigt som tänkt så skulle det kosta ca 8000 kr extra. Varför har varit oklart trots påtryckningar till Eon.Nu kom det ett svar att om man har solceller så måste man ha två lastbalanserare.Jag vet inte ,men stämmer det ???/Markus
 
Spontant låter det som taget ur luften, om det inte är speciella förutsättningar i din anläggning. Du behöver bara rätt laddstation som kan hantera solceller. För det krävs kanske två extra elmätare när jag tänker efter.
 
F
Vad är det för laddbox? Det finns modeller som tex hanterar 22kW laddning om det är i kombination med solel. Då behöver man väl två upsättningar 3 fas. Det går väl att lösa via en upsättning spolar och koppla in sig på nån port på elmätaren också.
 
Det är Zaptec go, och vad jag vet så är inget speciellt med solcellerna som även dom är monterade av Eon.
 
M MarkusFagerberg skrev:
Det är Zaptec go, och vad jag vet så är inget speciellt med solcellerna som även dom är monterade av Eon.
Kan du leverera en bild på lastbalanseringen ? När det gäller enegic så krävs det en extra strömtrafo. Den kostar några hundra men sedan kan det ju förstås vara en mer komplicerad anläggning där inte det går att ha på samma fysiska plats. Då kan det krävas två separata enegic. Det är inte vanligt, specialfall, men varit med om detta på två adresser.
 
Jag hade Zappi V2 i tankarna och denna gamla bild.

Display som visar energiförbrukning och laddningsdata med symboler för solceller, hus och elnät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Laddstationen kan t.ex prioritera solceller för laddning, fördela resten till huset och överskottet till nätet. Det kräver ju att det finns några fler energimätare eller strömstransformatorer än vanligt. Men det är inte två skilda och oberoende lastbalanserare.
 
F
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag hade Zappi V2 i tankarna och denna gamla bild.

[bild]

Laddstationen kan t.ex prioritera solceller för laddning, fördela resten till huset och överskottet till nätet. Det kräver ju att det finns några fler energimätare eller strömstransformatorer än vanligt. Men det är inte två skilda och oberoende lastbalanserare.
Just på Zappi V2 är det två lastbalanserare. Sen vad definitionen på "oberoende" är kan man diskutera, dom är anslutna till Zappin men nog skulle jag kalla det två oberoende. En på kablarna in i huset och en på AC-kablarna ut från solcellerna. Det är om man vill ha möjligheten att, ladda med "solel", ladda 22kW. Sen jar en Zappi V2 (åtminstone så som V2 såg ut när den lanserades) bar en ingång så den måste kompletteras med en trådlös HUB där en lastbalanserare ansluts, alltså 3 spolar).
 
Det som "sitter på kablarna" är strömtransformatorer, eller lite mer vidsynt energimätare. Lastbalanseraren med sin logik finns centralt någon annanstans, i detta fall i laddstationen.
 
F
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det som "sitter på kablarna" är strömtransformatorer, eller lite mer vidsynt energimätare. Lastbalanseraren med sin logik finns centralt någon annanstans, i detta fall i laddstationen.
Semantik. Det som sitter på kablarna mäter strömmen. Och Zappin har 6st på en trefasansluten. Den mäter väl förvisso en gång till inne i boxen. Så tre till då…..
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag hade Zappi V2 i tankarna och denna gamla bild.

[bild]

Laddstationen kan t.ex prioritera solceller för laddning, fördela resten till huset och överskottet till nätet. Det kräver ju att det finns några fler energimätare eller strömstransformatorer än vanligt. Men det är inte två skilda och oberoende lastbalanserare.
F fsn skrev:
Just på Zappi V2 är det två lastbalanserare. Sen vad definitionen på "oberoende" är kan man diskutera, dom är anslutna till Zappin men nog skulle jag kalla det två oberoende. En på kablarna in i huset och en på AC-kablarna ut från solcellerna. Det är om man vill ha möjligheten att, ladda med "solel", ladda 22kW. Sen jar en Zappi V2 (åtminstone så som V2 såg ut när den lanserades) bar en ingång så den måste kompletteras med en trådlös HUB där en lastbalanserare ansluts, alltså 3 spolar).
F fsn skrev:
Semantik. Det som sitter på kablarna mäter strömmen. Och Zappin har 6st på en trefasansluten. Den mäter väl förvisso en gång till inne i boxen. Så tre då…..
ok, låter invecklat.Men jag beställde en laddbox med kabel och lastbalanserare av Eon .När installatören kom sa han att han var tvungen att sätta en extra säkring i mätarskåpet för 1800 kr.När han sen ringde och sa att han va "klar" så sa han att det skulle kosta ca 8000kr till för att kunna montera lastbalanserare,-kabel,arbete och en del annat.Det var jag inte helt ok med så jag tog kontakt med Eon och sedan dess har detta pågått, dom säger att de inte kunnat få tag på installatören i 6månader???När den första fakturan kom så var den på ca 16000 efter grönt avdrag och då var lastbalanseraren medräknad men aldrig installerad??.Jag har enbart haft mailkontakt med Eon ang detta,vet inte hur jag ska gå vidare .
 
Om man pratar om en effektvakt så räcker det med en.
 
E Elajomannen skrev:
Kan du leverera en bild på lastbalanseringen ? När det gäller enegic så krävs det en extra strömtrafo. Den kostar några hundra men sedan kan det ju förstås vara en mer komplicerad anläggning där inte det går att ha på samma fysiska plats. Då kan det krävas två separata enegic. Det är inte vanligt, specialfall, men varit med om detta på två adresser.
 
  • Elcentral med öppen dörr som visar säkringsutrustning och varningsetiketter på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hemmaladdstation för elbil med ansluten laddkabel och synlig Zaptec-logotyp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektronisk enhet märkt som "Energi Monitor", med symboler för Wi-Fi och USB och elektriska specifikationer på kartong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok. Så Enegic alltså. Nästa fråga, vart sitter den monterad ? Och framför allt, är växelriktaren ansluten på samma ställe ?
 
På enegic hemsida går det att se vad som gäller med inkoppling.

Enegic är en fin lösning som går att anpassa mycket. Men kanske ibland overkill för en villa.
 
Detta beror helt på hur din villa är uppbyggd och vart det knycker laddaren ifrån och vart solen kommer på. I vanliga fall klarar kompletterar man enegic med en 4e klämma för solen men har själv haft strul på en då det blev två. Vill man inte ha enegic så satsa på en Puls i stället i mätaren då är allt redan klart vad som är plus och minus med din förbrukning.

Typ laddaren från fasad skåp och solen i huset centralen 20m bort så blir de knas
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.