Hej.

Har studerat många planlösningar det senaste året och irriterar mig gång på gång att trappan till övervåningen i tvåplanshus nästan alltid ligger i direkt anslutning till entrén. Varför då? Vid entrén blir det skitigt och grusigt efter alla barn som kommer på besök, sen ska man behöva passera det området så fort man skall upp eller ner. Snälla någon, förklara vitsen med detta fenomen.
/Tack för ett fint forum med ”fina” medlemmar.
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Jag är inte rätt person att förklara detta fenomen eftersom jag står lika frågande som du. Så hur det har blivit så vet jag inte, men nu tror jag att det helt enkelt har blivit "standard". Många (och då menar jag främst "proffsritare") förmår helt enkelt inte tänka förbi detta fenomen! Jag tycker mig dock märka att de som, liksom vi, gör sin egen planlösning ofta placerar trappan någon annanstans. Kanske för att detta är en anledning till att man inte tar en standardplanlösning.
 
Vi reagerad likadant när vi letade hus. Jag frågade en hussäljare och fich svaret att detta är för att spara utrymme på övervåningen. Jag märkte på vårat att det blev inte samma yta på övervåningen jämfört med andra hus av samma sort.

L-G
http://lavendeln.blogspot.com/
 
Svaret ligger nog även i att man vill ha trappan så centralt placerad som möjligt, liksom entren. Om man är i ena änden på nedervåningen och skall till samma ställe på övervåningen blir det ju en väldigt lång väg om trappan ligger på motsatt sida.
 
Mikael_L
L-G skrev:
Vi reagerad likadant när vi letade hus. Jag frågade en hussäljare och fich svaret att detta är för att spara utrymme på övervåningen. Jag märkte på vårat att det blev inte samma yta på övervåningen jämfört med andra hus av samma sort.
L-G
På ett rent tvåplanshus tror jag det spelar mindre roll, men på 1/1/2 och 13/4 planshus stämmer det säkert som han säger. Trappen smyger sas upp under snedtaket och tar ingen riktigt vettig yta där.
Det måste ju även vara full takhöjd där trappen slutar, så det går inte att vända den heller. Ja man kan vända den åt andra hållet i huset, så den börjar vid vardagsrummets yttervägg istället (eller vilket rum det nu är där).
 
Vi irriterade oss så mycket över att ha trappan precis innanför dörren att vi byggde till en ny hall utanför. Det var enklare än att flytta trappan i ett befintligt hus.

Jag frågade vår arkitekt varför det nästan alltid ser ut så här och han svarade också att det var för att den tar mindre plats då.
 
När man byggde på 30-, 40- och 50-talet ville många ha möjlighet att hyra ut övervåningen. Då ville man förstås att hyresgästerna skulle kunna komma in i sin lägenhet utan att störa. Då passade det bäst att placera trappan vid ytterdörren.

Jag antar att man har fortsatt att bygga på samma sätt av slentrian. Det är så som folk förväntar sig att det ska se ut.
 
Jag tror som Mikael_L att det i första hand är av utrymmes skäl i 1½plans hus. Vi har försökt rita många planlösningar utan trappan där men det gör att det blir svårt att få ingång till 4 rum uppe (om man vill ha det) och en vettig planlösning nere också. Nu blir det för vår del en U-trappa som inte börjar närmast yttervägg utan svänger åt andra hållet. Vi har takkupa där den kommer upp så då löser det sig med takhöjden på övervåningen också.
 
Vi har 4 sovrum uppe. Det som har fått stryka på foten lite är toan men det är inget problem för oss eftersom vi tycker att detta räcker gott. Vi har ju ett större badrum nere. Att planlösningen nere blev som den blev beror på att vi vill utnyttja sjöutsikten som vi har framåt maximalt. Planlösningen är något modifierad nu, men i stora drag är det såhär.

planlosningen.jpg
 
En annan trappmöjlighet i planlösningen ovan hade varit att ha en L-trappa från dörren vid matplatsen. Man hade då fått större matplats och ännu öppnare planlösning, men gått miste om skafferiet. Badrummet uppe hade då kunnat göras större och även sovrummen kunde ha blivit lite större. På minussidan hade det blivit längre från entrén till trappan. Och den hade lik förbaskat hamnat innanför en dörr ;).
 
Det finns anledningar till att trappen väldigt ofta utgår från entréhallen. En är att den vanligen fästs i en bärande vägg. Det är ibland svårt att fästa upp trappor var som helst. Om man sätter dem på andra platser, så tycker man genast att de börjar stjäla plats. Inte minst eftersom den måste stadgas upp och fästas.

Precis som redan skrivits så har man traditionellt i många hus bott många människor, och det ansågs praktiskt att kunna gå ut från övervåningen utan att gå igenom huset och väcka andra människor.

Om man ändå inte har trappan vid entrén så är det klart vanligaste att man har den som Ella, mynnande till och från vardagsrummet/allrummet. För var skall den annars gå? Man vill inte ha den i köket, där får den inte plats. Sovrummen är uteslutna, liksom toaletter och bad.

Då blir det ofta hallen, gärna efter en norrvägg, där man i alla fall inte har fönster och liknande. Under trappen brukar det bli plats för garderob och förvaring av t.ex. julprydnader och annat man vill stuva undan.
 
  • Gilla
Jan Lahti
  • Laddar…
Ella: kanonbra planlösning ni har!
skönt att komma in i hallen utan att snubbla på trappen.
 
Tack miramira! Ja, vi är själva nöjda då den är gjord efter oss och våra förutsättningar samt just den tomten. Det tråkiga är bara att grannen nog kommer att bygga för hela vår sjöutsikt... I alla fall på bottenvåningen men i värsta fall utsikten från allrummet uppe också. Men jag väljer att se det som så att hade vi inte haft sjöutsikten så hade planlösningen inte blivit såhär. Det var den som fick oss att tänka i lite nya banor!
 
Martin_B
Det stora problemet är väl egentligen inte att trappan ligger i anslutning till entrédörren, utan snarare att den ligger dikt an i princip. Av någon sjuk anledning är det många gånger knappt någon centimeter mellan vangstycket och dörrkarmen. Att man byggde så förr, som det även har nämnts tidigare, är kanske inte så konstigt då man rent av gick upp med skor till övervåningen där det även där fanns en hall där man tog av sig skorna (dvs. de som bodde på övervåningen). Inte minst p.g.a platsbrist och ekonomiska skäl skulle ju farstun vara så liten som möjligt.

Men idag??

Att man vill spara plats på övervåningen köper jag inte då man med lätthet kan flytta trappan en bit från entrén sidledes utmed ytterväggen, alternativt flytta entrédörren en bit från trappan, även den sidledes utmed ytterväggen naturligtvis. På så sätt skapas en "buffert" (1-2 meter är väl att rekommendera) mellan entrédörr och trappa och man slipper dra med sig jord, sand, gräs och grus upp till övervåningen när man går upp, eller in till rummen på bottenvåning när man kommer ner för trappan.

Man kan lösa det så enkelt så det är inte klokt, vid nyplanering av hus. Att det inte görs förvånar mig enormt. Vem vill dra in skit i bostaden och därmed behöva dammsuga och städa 2-3 gånger per dag, helt i onödan?

Enklaste problemet på detta är det som har nämnts, en utbyggnad av farstun så man får en buffertarea innan man når den ursprungliga entrédörröppningen.
 
Kan det vara av brandsäkerhetsskäl man placerar trappan så? Så att de som bor på övervåningen snabbt kommer ut om det börjar brinna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.