Jag fattar helt enkelt inte. Någon som vet?

Hur kan det komma sig att så många tomter säljs med krav på att anlita en speciell husleverantör?

Köpeskillingen bör rimligtvis bli en hel del lägre om man inte får välja leverantör själv eller bygga i egen regi, eftersom många potentiella budgivare försvinner.

Får säljaren massor med pengar av husleverantören? Det kan väl inte bara vara för att slippa undan de 3-5% en mäklare tar för att sälja tomten? Det borde i så fall vara en förlustaffär för säljaren i många fall.
 
Ofta görs dessa affärer med markområden som är stora nog att rymma hela bostadsområden. Köparen ordnar vanligen med byråkrati och administration, de drar ledningar, bygger vägar, styckar av tomter, söker köpare till tomterna, och ser till att de får bygga husen. Det finns mycket pengar att spara på att ett företag bygger många hus på en gång istället för att olika företag skall bygga varsitt hus i ett område.

Säljaren får mindre pengar, men får dem direkt, och slipper ge sig på att göra sådant som de inte alltid har kompetens för.
 
En husleverantör kan också köpa enstaka tomter som den gillar, för marknadsvärdet. Sedan säljer den tomten vidare till en kund - för marknadsvärdet, men säljer med ett hus som de gör vinst på.
 
Men det är ju just det jag reagerar på. Marknadsvärdet sjunker när man är låst till en leverantör.

Om husleverantören tjänar pengar på att sälja ett hus trots att de även säljer en tomt som de gör förlust på bör detta ju ge en fingervisning mot hur stora vinster de gör på husen. Kanske något att fundera på för dem som köper ett färdighus utan tomt.
 
Nu vet jag inte säkert, men det verkar som om det går till så här: när kommunen bestämmer sig för att exploatera ett område och stycka av och sälja tomter där, kontaktar de först de stora husleverantörerna och erbjuder dem att köpa tomterna. När de sedan köpt upp vad de vill ha, går resten till försäljning direkt till privatpersoner.
Man ser på de "nya" områdena i min kommun att tomterna ägs av de stora husföretagen. Inte så att ett företag äger ett helt område, utan de äger några tomter var, lite blandat. Man kan inte köpa tomterna av kommunen, utan du måste köpa dem ihop med ett hus.
De oattraktiva tomterna däremot, de som varit till salu i 20 år, de kan man köpa som privatperson.
 
Varför skulle man ens vilja sätta sig i ett bostadsområde där alla huset ser likadana ut, där tomterna är små och priset är katastrofalt högt?
Enda fördelen isåfall måste vara att man bor intill en stad.

Det går att hitta tomter privat. Frågan är dock, är man beredd på att köra lite bil in till storstaden. Och är man beredd att ta sig an en redan uppvuxen tomt? ;-) Vi har haft turen att hitta en tomt i skogsmiljö. En uppvuxen tomt. Nära till hav, sjöar & strövområde. Nära till ett stort köpcenter samt till motorvägen. Från oss och in till stan (Malmö) tar det ca 25 minuter, alltså in till jobbet..
Och grannarna har sina egna hus. Jag behöver inte sätta ut en illgul brevlåda för att hitta hem. :)

Nya bostadsområden är ju så kala. Man planterar allt från grunden och det är knappt så att någon hinner se allt växa upp och frodas. Under de kommande åren så ser du grannen i allt vad han gör. Har du tur så sitter inte altanen direkt i tomtgränsen till honom.

Men men som tur är vi olika.
Lycka till ändå ni som väljer att bosätta er i dessa små samhällen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.