kristofer12345
Hej

Har ett rum , inne där jag får svartmögel runt fönster såhär..inte lite heller , fukthalt i rummet ligger på 50%. Det enda organiska här är målarfärg o pvc fönster tror jag..annars bara block med luftspalt o frigolit ..hur kan det bli såhär...???
 
  • Svartmögel runt halvrunt fönster i ett rum, med fuktindikatorer och sprickor i väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
Hej

Har ett rum , inne där jag får svartmögel runt fönster såhär..inte lite heller , fukthalt i rummet ligger på 50%. Det enda organiska här är målarfärg o pvc fönster tror jag..annars bara block med luftspalt o frigolit ..hur kan det bli såhär...???
Är det verkligen mögel?
Som det ser ut på bilden kan det lika gärna vara smutsig utomhusluft som drar in genom fönstret och skitar ner.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Är det verkligen mögel?
Som det ser ut på bilden kan det lika gärna vara smutsig utomhusluft som drar in genom fönstret och skitar ner.
Jadu bra fråga, men tror det är
Mögel Svarta små
Prickar, hur kan jag mäta om
Det är Mögel..
 
Tror du har en köldbrygga där som gör att den varma inneluft kyls av precis där. Då kondenserar fukten i luften och skapar en alldeles lagom fuktig miljö för möglet att växa i. Varmluft kan hålla mer vatten än kall så när luften kyls av fälls vattnet ut. Tänk andedräkt mot fönsterruta.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
S Snappahaneklanen skrev:
Tror du har en köldbrygga där som gör att den varma inneluft kyls av precis där. Då kondenserar fukten i luften och skapar en alldeles lagom fuktig miljö för möglet att växa i. Varmluft kan hålla mer vatten än kall så när luften kyls av fälls vattnet ut. Tänk andedräkt mot fönsterruta.

Ok bra , hur löser jag nu detta på bästa sätt? Tror det fastnar på färgen för där är inget organiskt material, så får ta bort fägen nu först o rensa o spraya mögelfri.. sen då hur löser jag det långsiktigt..?
 
kristofer12345
Hur kan jag förhindra köldbrygga här? På halvrunda fönster , bättre utifrån eller inifrån? Att göra något?
 
Hur gammalt är huset? Kanske enklast att tvätta rent och sedan måla om väggen.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
E etompau skrev:
Hur gammalt är huset? Kanske enklast att tvätta rent och sedan måla om väggen.
Ja såklart men hur förhindrar jag det komma igen..?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.