Hej!
Håller på att renovera köket. Har tagit ner masonitskivor och hitta gamla breda plank med handsmitta spikar. Men varför är taket svart?
I ytterkanterna mot väggar är det obehandlat gammalt trä. Var tror ni det är behandlat med och som sagt varför svart…
Tacksam för om ni har ngt ledtråd förklaring att komma med
 
Bild underlättar. På den tuden användes ofta beg. byggmaterial i väggar och tak, så kanske gammal målarfärg.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bild underlättar. På den tuden användes ofta beg. byggmaterial i väggar och tak, så kanske gammal målarfärg.
Mörk gammal träbjälklag i tak med synliga skruvar och en del fuktskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok då kommer en bild här! Hoppas du kan se!
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
ser ut som det är målat en gång i tiden. Och där listerna suttit så är det trärent.
 
  • Gilla
Signes och 1 till
  • Laddar…
S Signes skrev:
Hej!
Håller på att renovera köket. Har tagit ner masonitskivor och hitta gamla breda plank med handsmitta spikar. Men varför är taket svart?
I ytterkanterna mot väggar är det obehandlat gammalt trä. Var tror ni det är behandlat med och som sagt varför svart…
Tacksam för om ni har ngt ledtråd förklaring att komma med
Har kommit fram till att det är kreosotbehandlat. Troligen mot flugor då rummet använts för matförvaring på 1860-talet…
Tack för era svar!
Over and out
 
  • Ledsen
yonna och 1 till
  • Laddar…
Annars blev ju innertaken just sådär svarta av röken från pärtstickorna som folk använde för att se vad de gjorde. Fetved av furu med låg brinntemperatur ger mycket sot som är ganska fett.

Det är obehandlat där de gamla taklisterna har varit.
 
  • Gilla
sturnus
  • Laddar…
Har skrapat av lite och ska testa vad det består av. Måste få det utrett för att veta hur vi ska gå vidare!
 
Från början var det öppen eldstad i köket, senare sattes vedspis in. Efter 50 - 300 år blir det mkt sot i taket...
Sot är fett och svårt att få ngn färg att fästa på.
Borde ju relativt lätt gå att ta reda på med en trasa (med eller utan lösningsmedel).

Aldrig hört talas om att man använde kreosotolja i bostadshus. luktar inte det starkt psss tjära?
 
Oldboy Oldboy skrev:
Från början var det öppen eldstad i köket, senare sattes vedspis in. Efter 50 - 300 år blir det mkt sot i taket...
Sot är fett och svårt att få ngn färg att fästa på.
Borde ju relativt lätt gå att ta reda på med en trasa (med eller utan lösningsmedel).

Aldrig hört talas om att man använde kreosotolja i bostadshus. luktar inte det starkt psss tjära?
Jo, när jag tog ner masonitskivorna luktade det mkt tjära. Inte nu längre, lossnade inte när jag testade med fuktig trasa.
Väntar på testvar fortfarande
 
S Signes skrev:
Jo, när jag tog ner masonitskivorna luktade det mkt tjära. Inte nu längre, lossnade inte när jag testade med fuktig trasa.
Väntar på testvar fortfarande
Har ett likadant tak i vårt hus. Har du fått svar på vad det var behandlat med?
 
S Spelare skrev:
Har ett likadant tak i vårt hus. Har du fått svar på vad det var behandlat med?
Nja, det var ngn tjära, lite diffust svar. Inget farligt iaf. Jag fick bort det med stålull och såpvatten efter ett antal olika försök att skrapa, slipa…
 
  • Gilla
Spelare
  • Laddar…
S Signes skrev:
Nja, det var ngn tjära, lite diffust svar. Inget farligt iaf. Jag fick bort det med stålull och såpvatten efter ett antal olika försök att skrapa, slipa…
Ok, tack för svar! Vår takfärg har också gjort mig förbryllad. Har också misstänkt nån slags tjära. Skönt att det inte var kreosot i alla fall! Att det kunde ha varit kreosot hade inte slagit mig innan men gjorde såklart att man blev lite bekymrad, man vet ju aldrig hur de höll på förr i världen.
 
S Spelare skrev:
Ok, tack för svar! Vår takfärg har också gjort mig förbryllad. Har också misstänkt nån slags tjära. Skönt att det inte var kreosot i alla fall! Att det kunde ha varit kreosot hade inte slagit mig innan men gjorde såklart att man blev lite bekymrad, man vet ju aldrig hur de höll på förr i världen.
Ja, många funderingar om varför! Men det blev bra!
 
Det fins anledning att vara försiktig med gamla hus vägg och takbeklädnad.

innan mitten 1800-talet så var blå färg och grön färg väldigt exotiskt och bara överkommligt för de väldigt bemedlade familjerna, men så upptäckte Schele det som senare blev Schele’s Green, Parise Green och Preussisk blue - som är baserade på arsenik och mitten till slutet av 1800-talet också blev modefärg både på kläder, tryck på tapeter och i olika målarfärger för inomhus och trots att Scheler själv varnade för dess giftighet, så sket man i det då färgen var så attraktiv - och förgiftningsfallen började bli vanliga - speciellt i de sämre bemedlade husen som var fuktiga inomhus stor del av året då lite av färgämnet sakta omvandlades till arsenikväte - som är en flyktig gas som kan andas in (och det var av arsikväte och vid uppvärmning sönderdelades till fri metall som gjorde att man kunde undersöka misstänkta arsenikinnehållande ämnen i form av en 'arsenikspegel' som uppträdde på insidan av ett glasrör - ni som läst äldre deckarromaner vet vad jag menar då de var färgade av tidens tand av vad som skedde i samhället inklusive at folk försökte förgifta varandra i arv och successionsordningar¹ inom släkten med asenik iom. att det var lättillgänglig i form av rått-bekämpningsmedel och är helt lukt och smakfri.



¹ det som Putin med flera håller på idag inom ryssland
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.