Hej! Har huvudbry nu när jag håller på att sätta renoveringsgips! Som ni kan se på bilden så blir det som att gipset/kartongen sväller ut när jag sätter skruv i mitten av skivan. Det ser alltså bättre ut när man skruvar i försänkningen på kanterna än i mitten.. är det helt enkelt fel skruv? Kör med 3,9x30 mm
 
  • Enskruv i kartong, skugga i nedre högra hörnet, minimalistisk, enkel, textur, ljus bakgrund, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G Grymsing skrev:
Hej! Har huvudbry nu när jag håller på att sätta renoveringsgips! Som ni kan se på bilden så blir det som att gipset/kartongen sväller ut när jag sätter skruv i mitten av skivan. Det ser alltså bättre ut när man skruvar i försänkningen på kanterna än i mitten.. är det helt enkelt fel skruv? Kör med 3,9x30 mm
Väldigt ojämnt underlag bakom? Har också sett just renoveringsgios bete sig sådär om underlaget bakom är alltför ojämnt.
 
H Huggmejsel skrev:
Väldigt ojämnt underlag bakom? Har också sett just renoveringsgios bete sig sådär om underlaget bakom är alltför ojämnt.
Inte enormt ojämnt.. men visst är det lite ojämnt i skarvarna på spånskivan bakom tapeten. Lite därför jag sätter renoveringsgips 😀
 
Hade samma problem. Gick bättre när jag tryckte till på skruven med skruvdragaren innan jag drog åt den. Efter det har jag kört vanlig gips istället, billigare och lättare att arbeta med.
 
Jag har haft precis samma problem 🙁
Provat tre olika varianter av skruvar. Trodde sen det var Byggmax dåliga gips så jag testade skivor från K-rauta. Samma elände.
Det verkar vara ett standardproblem på renoveringsgips.
Fick ta en vass kniv och karva bort svallarna.
 
Rickard.
Hur blir det om du testar en spånskiveskruv? Visst är huvet fel för gips men uppenbarligen är rätt huvud också fel...
 
Du får ha högre hastighet på skruvdragaren.

Tycker det fenomen uppkommer om man använder vanlig gipsskruv och för låga varv. Finns ju viss anledning till varför gipsdragare ligger på 4500rpm
 
Kan kanske vara så att skruven drar och knäcker upp en bit av den (armerade) gipsskivan innan den drar in sig i materialet bakom. Har inte sett fenomenet med vanliga skivor. Skulle kunna stämma med Cykelolas erfarenhet också. Trycka hårdare med skruvdragaren?
 
Är det riktiga gipsskruvar med trumpetskalle?
 
Prova slagskruvdragare
 
useless useless skrev:
Är det riktiga gipsskruvar med trumpetskalle?
För min del var det "riktiga" gipsskruv. Tre olika fabrikat inköpta i olika byggvaryhus. Kommer inte på rak arm ihåg vilka.
 
Har haft samma problem, gissar på att det är glasfiberarmeringen i den tunna skivan som är orsaken. På något sätt pressar den ut överliggande gipslager. Men kan ju ha helt fel. 🙂
Blev att slå med hammare över och sedan spackla.
Har sedan dess bara kört med vanlig gipsskiva.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Kan nu meddela att jag var på byggshopen och fick med en ask hårdgipsskruv med mig hem! Gick smärtfritt efter det. 👍🏼
 
  • Plastlåda med gipsskruvar, står på tyg, genomskinlig med grön lock, instruktionsetikett, inomhusinstallationsprodukt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MagHam och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.