Jag har i flera år haft ett susande som hörts i badrummet, där jag har inkommande vatten. Idag försökte jag ta reda på vad susandet beror på.

När jag stänger huvudkranen för varmvatten i huset (radhus) så upphör susandet. Det spelar ingen roll om huvudkranen för kallvatten är öppen eller stängd. D.v.s. om huvudkranen för kallvatten är stängd och huvudkranen för varmvatten är öppen så susar det.

Det borde alltså inte vara dålig backventil i någon blandare, där kallvatten trycks in i varmvattnet, eftersom suset finns även om jag stängt av kallvattnet.

Så det verkar vara någon slags rörelse på varmvattnet, trots att kallvatten är avstängt och alla blandare är stängda o.s.v..

Jag har inga synliga läckage någonstans. Med tanke på att susandet är konstant och har funnits i flera år skulle det ha varit åtskilliga kubikmeter som runnit ut om det vore läckage någonstans, det borde definitivt ha märkts inomhus vid det här laget.

Samtidigt ser jag inga loopar på mina rördragningar som skulle kunna förklara det.

VVC:n vänder nere i kulverten, cirka 9 meter i sidled mitt under grannhuset, så jag tror inte det är den som susar. VVC:n fortsätter att cirkulera där nere även om jag stänger av varmvattnet i mitt hus, och eventuella vibrationer orsakade av VVC (eller grannars spolande) borde ju fortplantas i rören iallafall ovasett om mitt varmvatten är på eller av.

Skiss på hur mina ledningar ser ut (blått för kallvatten, rött för varmvatten):

Handritad skiss över vattenledningssystem med förklaringar och märkningar för varmvatten och kallvatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Diskmaskinavstängningen på köksblandaren är stängd förutom när jag kör diskmaskinen så det är inget läckage där, att avstängningen fungerar märker jag när jag glömmer öppna den då jag startar diskmaskinen.

Har någon några idéer på vad det kan vara som gör att det susar? Vart i hela friden kan jag ha rörelse på varmvattnet som jag inte märker, som inte syns varken ute eller inne, men är tillräckligt för att ge ett konstant hörbart susande?
 
C
Det finns sannolikt en VVC. Dvs en returledning genom vilken varmvattnet konstant cirkuleras mha en cirkulationspump någonstans. Annars skulle det ta evigheter att få varmvatten.
 
Ja, det finns VVC, men den vänder nere i kulverten mitt under grannen, cirka 9 meter bort från där vattnet kommer upp till mig. VVC går inte vidare upp till mig. Se skissen i mitt första inlägg. Jag har dubbelkollat nere i kulverten och VVC:n vänder verkligen där, det finns ingen VVC-retur som kommer från mitt hus.

(Cirkulationspump för VVC finns i centralen cirka 130 meter från mitt hus.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.