Jordgubbkiwi
Jag söker egentligen kanske inte en lösning på problemet, utan undrar mest om någon kan svara vad som rent tekniskt händer som gör att jag inte kan starta om grästrimmer efter att jag tagit en paus.

Låt säga att jag trimmar 1h, behöver mer tråd och pausar i 5minuter - då startar den igen utan problem.
Men om jag trimmar 1h, pausar och tar en kopp kaffe i 15minuter - då startar den inte igen.

Har testat att endast dra i startsnöret, nä det inte har fungerat har jag "börjat om" dvs pumpat, använt choke osv. utan att den startar.
När detta händer behöver jag vänta 2-3h innan jag kan starta den igen.

Någon som kan förklara vad det är som händer med trimmern som skapar detta?
Detta sker när jag aktivt stänger av den med "STOP" och när den stannar pga. att soppan är slut.

Har bytt starkhaksbrygga, startsnöre (hela dragkitet) och bytt gasvajer så den går fint att starta när man precis tagit fram den.

Gäller Mcculloch grästrimmer B28 B, är helnöjd med den i övrigt.
 
Värmeutvidgning i någon detalj i maskinen. Förslitning i gods och material gör att detta nu blir ett startproblem.
 
Jordgubbkiwi
E etompau skrev:
Värmeutvidgning i någon detalj i maskinen. Förslitning i gods och material gör att detta nu blir ett startproblem.
Tack för svar!
Om man skulle vilja lösa problemet, är det att hitta den del som är sliten och byta eller skulle man kunna komma billigare undan genom att plocka isär och smörja upp? (dum fråga kanske men jag bara hobbymeckar när något går sönder och kan 0 om maskiner)

Är ändå noga med att smörja huvud, men resten har jag lämnat åt sitt öde.
 
Ålder på utrustning bör avgöra åtgärd. Kanske enklast att lämna in den för översyn.
 
  • Gilla
Jordgubbkiwi
  • Laddar…
Går den runt lätt när du drar i snöret?

Annars är det bara att felsöka

Gnista?
Bränsle?
Kompression? (Om det är en dekompressionsventil som hålls öppen?)
 
Jordgubbkiwi
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Går den runt lätt när du drar i snöret?

Annars är det bara att felsöka

Gnista?
Bränsle?
Kompression? (Om det är en dekompressionsventil som hålls öppen?)
Den gick inte runt lätt förra sommaren, då bytte jag hela dragkitet och då löper den lätt och har gjort det hela denna sommaren också. Såg ut som det var fjädern som orsakade det problemet.

Är inte helt insatt i dekompressionventiler, men jag trodde det var automatisk ventil på denna, är det alltså den som kan kärva?

Gnista var en bra idé.. att jag inte tänkt på det. Jag ska se över det, det kan ju vara en så enkel sak!

Tack för goda råd :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.