Hej!

Vår trotjänare har precis börjat bete sig underligt. Den stänger av sig själv efter bara några sekunders körning. När jag kopplar loss sågklingan och kör utan redskap går den bra. Den är nyoljad med växelfett, mekaniken löper fint.

Den funkade som den skulle igår. Vi tappade originalskruven som håller fast klingskyddet och bytte ut den mot en skruv vi köpte på byggmarknaden. Efter att jag fäst den nya skruven uppkom det här konstiga felet. Kan det vara så att jag skadat toppen av ”svärdet” genom att skruven varit lite för lång, och att jag genom att skruva in den för långt i gängan helt enkelt skapat en inbuktning i metallen som gör att mekaniken blir tyngre för motorn att driva? Och att den stänger av sig automatiskt för att inte överbelasta motorn?

När den stänger av sig så blir den helt svart, det blir inget varningsljus eller nåt på displayen utan helt enkelt blackout, tvärdöd.

Närbild på en grästrimmers svärd med en tydligt utbytad skruv som håller fast klingskyddet. Gräset är suddigt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en trädgårdstrimmer liggandes på gräset, med en orange klinga ovanför sågklingan och ett trädgårdsstaket i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grästrimmer med orange motordel och fäst sågklinga liggande på en gräsmatta nära två gamla träbockar och ett par arbetshandskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N Nilzie skrev:
Hej!

Vår trotjänare har precis börjat bete sig underligt. Den stänger av sig själv efter bara några sekunders körning. När jag kopplar loss sågklingan och kör utan redskap går den bra. Den är nyoljad med växelfett, mekaniken löper fint.

Den funkade som den skulle igår. Vi tappade originalskruven som håller fast klingskyddet och bytte ut den mot en skruv vi köpte på byggmarknaden. Efter att jag fäst den nya skruven uppkom det här konstiga felet. Kan det vara så att jag skadat toppen av ”svärdet” genom att skruven varit lite för lång, och att jag genom att skruva in den för långt i gängan helt enkelt skapat en inbuktning i metallen som gör att mekaniken blir tyngre för motorn att driva? Och att den stänger av sig automatiskt för att inte överbelasta motorn?

När den stänger av sig så blir den helt svart, det blir inget varningsljus eller nåt på displayen utan helt enkelt blackout, tvärdöd.

[bild] [bild][bild]
Troligast känns ju att skruven är för lång och tar i ngt som gör att motorskyddet löser ut - har du provat med en kortare skurv, eller möjligen en bricka ?
 
  • Gilla
Nilzie
  • Laddar…
om du lossar skruven till klingskyddet funkar sågen då? kommer inte ihåg om gänngorna i vinkelväxeln är genomgående eller inte. Men är de genomgående så kan ni ju potentiellt dragit skruven så den pressar på axeln som går in i vinkelväxeln och det är ju inte helt bra. Vill minnas att den skruven som sitter där orginal är riktigt kort.

Men samtidigt säger du att mekaniken löper fint så då borde det ju inte vara det som är problemet
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Tack Klas och Fredrik för tankar och tips!

Jag kortade av skruven till klingskyddet och då fick jag den att funka fint igen, antog då att den helt enkelt är väldigt känslig där i toppen av "svärdet" och att det räckte med en antydan till tryck från en för lång skruv för att det skulle bli för tajt för mekaniken att snurra bra där i toppen. Men idag vill den inte starta igen, och nu verkar det vara batteriet som är boven. Varningslampan lyser när batteriet sitter i sågen. Och den lyser även i laddaren, fast då lyser den mycket svagare. Vi får ta den till en verkstad och se om det är fel på batteriet helt enkelt.

Batteri med varningslampa som lyser, text: "BLI300 9,4Ah". Bakgrunden består av en träyta och oklar metallföremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Ledsen
JFrisk och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.