Är ingen van sågare därav min fråga. Köpte för ett tag sedan min första cirkelsåg. En makita med kabel. Den jäveln stannar jämt när det är ngn centimeter kvar av brädan. Vad är det för fel jag gör? Det är inga tjocka bräder det handlar om. 120 mm bred och 28 tjock.
 
E
Håll in knappen tills brädan är avsågad. Svårt att ge några felsökningstips med så knapphändig information.
 
Kan vara så att brädan nyper ihop när du närmar dig slutet , testa att be någon hjälpa dig att hålla i brädan.
 
Ja så kan det ju faktiskt vara micro. Hur kirrar man det själv? Måste man tvinna fast bräderna och hålla emot? Är det samma problem om man skulle köpa en kap och gersåg?
 
Om det bara är någon enstaka gång du ska kapa en bräda rakt av kan du använda en fogsvans istället. :)
 
F
Att en 120x28 skulle nypa utan att du märker det är antagligen omöljigt. Hur stannar den, på vilket sätt? Det kan ju vara så att det är nåt fel på skiten..... eller att du är en av dom som faktiskt inte skall ha nån såg :surprised:
 
Filma och visa??
 
Kvilla skrev:
Är det samma problem om man skulle köpa en kap och gersåg?
Nej, det är inga spänningar som påverkar vid kapning.
 
Hur många tänder har klingan på sågen? En klyvklinga ska ha få tänder, vanligtvis 24. En universalklinga 40 tänder. Är det mer än 40 så är den direkt olämplig för klyvning.
 
Hur är det med nya sågar, har de elektroniskt kastskydd nu för tiden? En gammal såg med klyvkniv kan man forcera med men jag antar att de nya stoppar vid ett visst motstånd?
 
Såga på längden eller tvären? Hur har du brädan när du sågar?
 
F
mlkjhr skrev:
Hur många tänder har klingan på sågen? En klyvklinga ska ha få tänder, vanligtvis 24. En universalklinga 40 tänder. Är det mer än 40 så är den direkt olämplig för klyvning.
Klyvning? Visst skulle det kunna vara så men TS har inte nämnt klyvning öht. Och hur många cirkelsågar levereras med 48-60 tänder? Är det inte standard med 24?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.