Hej!

Igår gjöt jag igen en liten ränna i källaren. När jag tittade till det efter några timmar så såg jag att det hade spruckit ganska rejält. Nu skulle jag vilja veta vad jag gjorde fel så att jag kan göra bättre nästa gång.

Förutsättningar:
Rännan är ca 10 cm bred och ca 2-3 cm djup. I botten av rännan är sulan väggarna står på, askass betong från 1945, dvs typ 80% sten, 19% sand och 1% cement. Åt ena sidan är väggen, betonghålsten från 1945. Åt andra sidan är det nygjutna golvet (gjutet av proffs i somras, med betong från betongfabrik).

Betongen är finbetong från Byggmax, som har fått ligga lite länge (köptes i somras), men inomhus hela tiden.

Temperaturen i källaren är ca 8 grader vid golvet.


Vad jag gjorde:
Jag förvattnade genom att stänka lite med en kalkborste, hyfsat rikligt tyckte jag (mer än bara några droppar).
Jag blandade betongen i hink med betongvisp, tyckte den såg fin ut när jag blandade.
Jag blandade med ljummet vatten, lite mer än vad som står på förpackningen.
Jag lade i betongen med slev, stötte lite med en regelstump och drog av med en bräda, sedan plastade jag över efter någon timme, då såg det fortfarande fint ut.
Ingen armering.

Vad gick fel, och vad skall jag göra istället nästa gång?

Är det för kallt för att gjuta?
Borde jag slänga i ett par armeringsjärn?
Borde jag har varmare/kallare, mer/mindre vatten?
Borde jag förvattna mer, kanske börja dygnet innan gjutning?
Något annat?
 
Här är några bilder på eländet.

Mögelskador på en vit vägg ovanför en betongfot och en plastkant, tecken på fuktproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mögel och sprickor längs skarven mellan en vit vägg och en cementgrå golvyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen armering och för mycket vatten, sistnämnda gör att när vattnet går ur så krymper betongen
 
Hm, ok. Jag får testa med mindre vatten kanske, men jag tycker att det är svårt att få ihop den när man bara har så mycket som det står på förpackningen, blir bara som fuktig sand...

När jag kör i tombolan brukar jag köra med trädgårdsslangen tills jag tycker att konsistensen är bra, och det har funkat hittills. Men det är klart, det här är väl lite av ett extremfall när det är så tunn och lång gjutning.

Skulle det hjälpa om jag förvattnade mer, kanske något dygn innan för att mätta underlaget, och plastade typ direkt när jag har stockat av, för att göra uttorkningen långsammare?
 
Förvattna rejält, betongen bör vara mättad av fukt annars suger den ut vätskan snabbare än cementen hinner reagera. två längsgående armeringsjärn hade inte skadat heller
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.