Hej

Jag har en paxfläkt monterad i badrum (se bifogade bilder). När jag slår på belysningen börjar fläkten låta och snurra. När jag slår av belysningen slutar den låta och snurra.

I morse när jag slog av belysningen slutade fläkten låta men den snurrar fortfarande (men lägre varvtal).

Jag drog ut säkringen som går till taklampan i badrummet. Lampan gick då ej att tända men fläkten fortsatte snurra (på lågt varv).

Varför snurrar fläkten trots att strömmen brutits?

Video på fläkten (avslagen/påslagen/avslagen)
http://youtu.be/60ZH0vSxn-U

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Reagerar inte fläkten både på manuellt tillslag (knapp) och luftfuktighet då ?
Min fläkt i badrummet kan jag starta med knapp eller den startar av sig självt om det är för fuktigt i rummet.
Däremot kan jag inte förklara det elektriska hos dig.;)
 
Micro skrev:
Reagerar inte fläkten både på manuellt tillslag (knapp) och luftfuktighet då ?
Min fläkt i badrummet kan jag starta med knapp eller den startar av sig självt om det är för fuktigt i rummet.
Däremot kan jag inte förklara det elektriska hos dig.;)
Den har aldrig startat av sig själv innan trots att duschen använts så det är nog inte luftfuktigheten.

Jag monterade en skorstenshuv i höstas kanske har det någon betydelse?
 
Micro skrev:
Reagerar inte fläkten både på manuellt tillslag (knapp) och luftfuktighet då ?
Min fläkt i badrummet kan jag starta med knapp eller den startar av sig självt om det är för fuktigt i rummet.
Däremot kan jag inte förklara det elektriska hos dig.;)
Fläkten på bilden ser inte ut att ha hygrometer. På min Pax sitter det där Pax-loggan syns.
 
Bra självdrag kan få den att snurra. Vi har en som alltid går på lågvarv men vid riktigt stark blåst kan man höra hur den momentant snurrar igång betydligt snabbare.
 
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det blåste idag när kylan kom ner från norr så det är nog självdraget.
 
Jo självdrag låter troligt men varför börjar det i så fall just nu (har inte hänt på 2,5 år såvitt jag sett i alla fall).
 
S
Du har nog bara inte tänkt på det. Annars kan det vara att du har ett kallrasskydd på paxfläkten, o det har hakat upp sig.
 
SueCia skrev:
Du har nog bara inte tänkt på det. Annars kan det vara att du har ett kallrasskydd på paxfläkten, o det har hakat upp sig.
Så kan det nog vara. Om det är kallrasskydd på fläkten borde väl fläkten sluta snurra när jag drog ut proppen som går till taklampan i badrummet?
 
Det ska inte finnas kallrasskydd i takkanal för självdrag, det används vid väggmontage.
 
S
Ska o ska, det hindrar inte att det faktiskt finns:)

Jag felsökte en paxfläkt hos en kund för många år sen, det visade sig vara kallrasskyddet som kärvade (gick till takkanal)
 
Se det som ett tecken på att du har fungerande ventilation i huset :) Mina 2 Paxfläktar snurrar också av självdraget.
 
SueCia skrev:
Ska o ska, det hindrar inte att det faktiskt finns:)

Jag felsökte en paxfläkt hos en kund för många år sen, det visade sig vara kallrasskyddet som kärvade (gick till takkanal)
Jo så är det nog att man inte har koll på detta när det gäller att få självdrag att fungera och väljer fläkt med kallrasskydd eller monterar ett skydd i takkanalen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.