HOBBY ARCHITECT
Varför har man snedväggar? Har för mig att man inte behöver räkna in ytan som är under en viss takhöjd i husskatten eller nåt sånt, stämmer det? Är det så fortfarande? Så är det väl med källare också, typ att är det under jord så räknas inte den ytan in? Är inte det helt sjuk egentligen? Dock tycker jag det blir snyggare balans på husets utsida när taket kommer längre ner än när det är två raka våningar så att säga.
 
Varför? Ja det skulle jag vilja påstå har mycket med ekonomi att göra. Ett 1.5planshus är rent ytmässigt billigare än både 1plans och 2plans hus att uppföra. Kompromissen man får göra pga detta är att man får en påverkad takhöjd. Gällande regler så är det 1.9m och 60cm in som räknas om jag minns rätt, allt under detta räknas ej som boyta.
Källare är biyta beroende på utformning etc. Finns regler för allt detta på Boverket :)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Du menar
J Jarlsgård skrev:
Varför? Ja det skulle jag vilja påstå har mycket med ekonomi att göra. Ett 1.5planshus är rent ytmässigt billigare än både 1plans och 2plans hus att uppföra. Kompromissen man får göra pga detta är att man får en påverkad takhöjd. Gällande regler så är det 1.9m och 60cm in som räknas om jag minns rätt, allt under detta räknas ej som boyta.
Källare är biyta beroende på utformning etc. Finns regler för allt detta på Boverket :)
Du menar att taktegel är billigare än trä/sten-fasad?
Så det stämde det där med husskatten då?
 
harry73
Det är mycket enklare att få ett snedtak vattentät än ett plattak. Snölasterna blir mindre.
Takstolarna blir enklare/biligare och man kan använda volumen man skapar med snedtak
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Du menar

Du menar att taktegel är billigare än trä/sten-fasad?
Så det stämde det där med husskatten då?
Njae det är inte så jag mena.

Om du tänker dig att vi ska jämföra hus i 1plans, 1.5plans och 2plans med samma golvyta 150kvm så kommer det bli ungefär följande.

Ett enplanshus måste ha en platta för hela de 150kvm så byggytan kommer bli en bit över 150kvm, säg 160-170kvm. Sen har du en stomme för 1 våning. På detta hsr du sedan takstolar.

Ett 1.5plans är ju i 2 plan, så ytan blir lager på lager, detta gör att man kan hålla ner byggytan. Har man 45grader taklutning så kan man tänka sig att nyttjoytan nere är 90kvm och där uppe 60kvm. Då har du en byggyta på 100-110kvm. Sedan stomme för en våning och takstolar på det. Takstolarna blir större och takytan därmed men merkostnaden är ändå mindre för det är inte dubbelt så stort.

Ett 2planshus har ytterligare lite mindre byggyta, ca 85-95kvm men sedan har du stomme för 2 våningar med takstolar på.

2 stommar blir dyrare än en, framförallt med tanke på att skillnaderna inte är jättestora ytmässigt. Sedan så är inte taket på ett 1.5planshus dubbelt så stort, så det blir inte dubbelt så dyrt. Grundsättningen blir billigare på ett 1.5 då det krävs mindre anläggningsarbete, går åt mindre material osv. Sen stiger dessutom värme uppåt så uppvärmningskostnaderna blir lägre per/kvm.

Så ur kostnadsaspekt är det de billigaste alternativet :)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
harry73 harry73 skrev:
Det är mycket enklare att få ett snedtak vattentät än ett plattak. Snölasterna blir mindre.
Takstolarna blir enklare/biligare och man kan använda volumen man skapar med snedtak
Nu pratar jag inte om platta tak utan om 1,5-planshus och 2-planshus (med sadeltak).
 
Det har ned detaljplanen att göra också. På många ställen får man inte bygga 2 plan.
 
På väldigt många ställen är det inte tillåtet med 2-planshus, däremot med enplans med "inredd vind", vilket är vad 1,5-plan egentligen heter.

Och det vore ju dumt att sätta väggen där man når taklutningen, det är ju trots allt mycket som går att ha under snedtaket utan att det ställer till problem.
 
HOBBY ARCHITECT
D Daniel 109 skrev:
Det har ned detaljplanen att göra också. På många ställen får man inte bygga 2 plan.
Aha! Det visste jag inte. För att man skymma grannar och så då eller? Kan inte vara stor skillnad i höjd egentligen.
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Aha! Det visste jag inte. För att man skymma grannar och så då eller? Kan inte vara stor skillnad i höjd egentligen.
Både ja och nej där med :) har du ett 1.5 plan med ett måtten 8x10m och en rumshöjd på 2.4 meter så kommer totalhöjden på huset vara vara ca 6.4m. Det är i mitten av huset, vid takfoten kommer höjden vara strax över 2.4m

Har du ett 2 plans så har du ju 2 våningar ovanpå varandra, så höjden vid rakfoten kommer bli ca 4.8m utöver detta har du dessutom ett tak med säg 22 grader lutning och då kan du lägga på ytterligare 2 meter, så en totalhöjd på 6.8m. Så även om det är marginellt högre så kommer det ändå vara en överhängande del som är högre.
 
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
Så som du själv sa, sikten är en bidragande del.

Men framförallt så är det för att minimera kostnaderna vid byggnation:) vet inte exakt hur mkt det skiljer procentuellt men jag kan tänka mig att om ett enplanshus och 2 plans hus kostar ca 10-15000kr/kvm så kanske ett 1.5 ligger på 7-12000kr/kvm.

Ritar man dessutom huset rätt så man kan minimera avloppsstammar och vattenrör till max (lägger badrum ovanför det andra etc.) så kan man pressa ner kostnaderna ännu mer :)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi kan ta villa solbacka från a-hus som exempel. Det går att få som både 1plans och 1.5plans. Nu har förvisso 1planshuset möjlighet till inredd ovanvåning men vi börjar där.

Som enplanshus på 91kvm så börjar priset på 1986000kr eller 21864kr/kvm.

Bygger man det som 1.5 plans så har man istället 156kvm till ett pris av 2514000kr, dvs 16115kr/kvm.

Där ser man en ganska stor skillnad. Tittar man på andra renodlade 1plans så ligger de som billigast på ca 2600000kr. Så de är fortfarande dyrare.

Men inte nog med priset! Ett 2 våningshus av vilken sort egentligen är lättare att göra mer välplanerat än ett enplanshus då man har mer ytterhörn att nyttja, ofta slipper man döytor på ett helt annat sätt.

Så fördelarna med 1.5 är överhängande! Enda större fördelen med enplanshus är la egentligen att allting är på samma plan och man slipper en trappa typ
 
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.