Jag har ett problem som jag vill ventilera med medlemmarna i forumet. Jag har en 2,5-plansvilla med vattenburen golvvärme. Installerat 2000, Wirsbo. Bergvärme, panna från Nibe från 2013. Systemet har värmt hela huset fram till i höstas då golvvärmeslingorna på översta våningsplanet inte kom igång. En rörmokare har sett över systemet och han kan inte inte något fel. Jag har alltså varmt vatten som cirkulerar på 2 våningsplan, men på översta vångnen står det still och är självklart kallt så här års. Rörmokarens förslag är att montera en extra cirkulationspump. Men jag tycker att det låter konstigt – om systemet har fungerat i 23 år, varför skulle det behövas en extra pump nu? Kan man inte mäta upp trycket från pumpen som sitter i Nibe-pannan och, om den är dålig, ersätta den? Kan golvvärmesystem bli igentäppta efter antal år? Detta är vad rörmokaren har gjort (taget från fakturan):
"FELSÖKNING GOLVVÄRME
Kontrollerat tryck
Kontrollerat säkerhetsventiler
Kontrollerat flöde
Kontrollerat cirkulationspump
Kontrollerat expansionskärlet
Lufta radiatorer/GV-fördelare och rör
Rengör filter på värmesystemet
Kontrollerat termostater
Hittar inte något uppenbart fel
2 plan fungerar perfekt men högst upp blir det inte varmt
Systemet kan behöva kompletteras med en extra cirkulationspump"
Tacksam för synpunkter. För ett år sedan hade jag fel på värmepannan och det var tag vare förslagen från Bygga Hus-gruppen jag kom felet på spåren.
Mikael
 
Bilder på fördelaren mm på övervåningen?

Kan någon ventil mellan värmepumpen och gv-fördelaren på övervåningen vara stängd?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Bilder på fördelaren mm på övervåningen?

Kan någon ventil mellan värmepumpen och gv-fördelaren på övervåningen vara stängd?
Skickar bild på fördelaren på vindsvåning där cirkulationen står still. Den fungerade bra förra vintern. Under sommaren har ingen värme varit igång. Ingen ventil är stängd. Huset har 4 fördelare. 2 på bottenvåningen, 1 på mellanvåning och 1 på vindsvåning. Jag har provat att stänga de nedre sektionerna men det hjälpte inte. Det enda som hände var att jag fick ett fellarm på värmepannan. "Övertryck" På pannans display stod att jag skulle öppna ventilerna. Det får mig att undra om det inte är ett stopp i systemet till vindsvåningen. Där stod ju ventilerna i öppet läge, ändå larmade pannan.
 
  • Värmesystem med kopparledningar, rörkopplingar och styrventiler i ett tekniskt utrymme, med etiketter och trassliga kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad händer om du först stänger bägge gröna ventilerna å sedan öppna avluftningen/avtappningen på övre fördelaren.
Det bör inte komma mer än någon droppe.

Öppna sedan försiktigt ena gröna ventilen, då ska det börja "spruta" vatten, stäng ventilen igen.
Öppna andra gröna ventilen, då ska det börja "spruta" vatten igen, stäng ventilen igen.
Stäng avluftningen/avtappningen.
Öppna bägge gröna ventilerna.

Kommer det inget/lite vatten när gröna ventilerna öppnas så är det stopp/stängt tidigare.


Var ansluter rören från översta fördelaren till resten av systemet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.