Tryckte ner parallell förskjutningen på kurvan från -2 till -10 när vi ändå skulle vara borta en vecka under julen. Allt väl, och jag kunde se att strömströmförbrukningen gick ner när jag satt i stugan och tittade på graferna i home assistant.

Men när inne tempen sjönk under 17 grader så slutade kompressorn helt att köra och den brännde på för fullt med elpatronerna istället, svårt att jämföra exakt då utetemperaturen också sjönk rejält men jag tyckte det kändes som om jag gick "back" på att sänka innetempen. Hade runt 13 grader inne i över ett dygn men kompressorn kom aldrig igång och patronerna gick nästan på max så jag satte tillbaka kurvan och när innetempen var tillbaka på 16-17 grader så började kompressorn köra som vanligt igen. Någon som kan förklara fenomenet för mig? Jag fattar att det finns en gräns för när kompressorn inte kan återvinna något men trodde nog att det var en go bit under 17 grader.

/Ivar
 
Redigerat:
På sida 20 i din manual finns texten:
Om frånluftstemperaturen understiger 16 °C startar ej kompressorn. Elpatronen används då för uppvärmning. Då frånluftstemperaturen överskrider 16 °C tillåts automatiskt kompressorn att starta.
Min kunskap slutar vid det som går att läsa i manualen (inte särskilt manligt att läsa bruksanvisningen, jag vet 😉). Vill du veta varför den är programmerad så lämnar jag över ordet till någon mer kunnig.
 
Det är säkerligen satt som säkerhetsgräns för att inte få vätskeslag till kompressorn, och desto svalare man har inne, desto mindre energi finns det att hämta, dessa pumpar gillar att dra i sig varm luft, gärna 22 grader och varmare.
 
  • Gilla
ivp
  • Laddar…
M Maalkl skrev:
På sida 20 i din manual finns texten:

Min kunskap slutar vid det som går att läsa i manualen (inte särskilt manligt att läsa bruksanvisningen, jag vet 😉). Vill du veta varför den är programmerad så lämnar jag över ordet till någon mer kunnig.
Trodde jag läst manualen pärm till pärm men tydligen inte, den är faktiskt riktigt bra med el-scheman om vilka plintar man ska koppla in sig på för att effektbegränsa och dylikt.

DonPablo DonPablo skrev:
Det är säkerligen satt som säkerhetsgräns för att inte få vätskeslag till kompressorn, och desto svalare man har inne, desto mindre energi finns det att hämta, dessa pumpar gillar att dra i sig varm luft, gärna 22 grader och varmare.
ok, lite surt att man inte kan kallställa enkelt om man skulle vara borta en längre stund. Känns som om man får strypa alla frånlufstventiler utom den där pumpen står och hålla det utrymmet varmt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.