Jag har problem med ett husqvarna t35 universal trimmerhuvud på en stiga röjsåg. När jag laddat huvudet med tråd, lindat enligt bruksanvisningen, och startar maskinen så slungas omedelbart en stor längd tråd ut som då slingrar fast sig i vinkelväxeln. Problemet kommer omedelbart när jag varvar upp maskinen i luften, jag dunkar alltså inte tap'n go knappen mot marken. Med en riktigt tunn tråd funkar huvudet ibland, med 3 mm inte alls. Varför? Vad göra?
 
M
Det kan kanske vara så att låsmekanismen i huvudet har deformerats på grund av varmgång. Precis detta fenomen dök upp för mig en vecka sedan med nämnda orsak. Någon hade kört på maxgas en hel dag utan att kolla så det fanns fett i vinkelväxeln :mad: Då kan det bli så har jag lärt mig nu. Det trimmerhuvudet fick jag slänga åt fanders...
 
Bra teori, dock tror jag vi kan avskriva deb här. Vinkelväxlen är vär fettfylld och blir inte särskilt varm. Felet kommer dessutom direkt vid start innan sakerna ens blivit ljumna. Fler förslag? ;)
 
Jag tar upp denna tråd igen då jag har samma problem som Andhof. Bara det att den aldrig slutar mata ut tråd. Flera meter lina kan ätas upp på nolltid. Jag var till affären och de sa att trimmerhuvudet var schysst. Jag skulle vilja demontera det och kolla. Är det någon som vet hur man tar isär ett T35-huvud så att man kan inspektera mekanismen?
 
Går den blå knappen att trycka in, kan ha fastnat i intryckt läge?
Om svar ja, vrid den blå knappen, kanske släpper då

Funktionskontroll av trimmerhuvud:
Om du drar för hand i båda trimmertrådarna utan att trycka in den blå knappen? Vad händer då, det är samma sak som händer när du kör.

Vad händer om du trycker in den blå utmatningsknappen på undersidan med foten och drar i trimmertrådarna, obs! kan kärva lite så ge inte upp direkt?
 
Det är inte så att ni lindar upp tråden åt fel håll, har gjort det på en trimmmer av annat fabrikat. Bara riva bort skiten som fått massa märken av kniven och börja om.
 
  • Gilla
PH Skottvång
  • Laddar…
Faktum är att det ser ut som "plastklackarna" som sitter runt om har blivit snedslitna. Kanske det är som MaxPax skriver att den har gått varm utan att jag märkt det. Lutar åt att köpa Zixtens föreslagna huvud.
Jag ska också testa som Tune föreslår. Jag har dragit i trådarna, men då verkar de sitta fast som de ska. Har dock inte provat med att trycka in knappen.
 
Nu har jag testat huvudet som Tune föreslog. Jag orkar iaf inte dra ut trådarna för hand. När jag trycker ner knappen kan jag dra ut en liten bit. Så ser ju allt ut att funka som det ska.
 
Tänk på att det är ett huvud där var tråd måste monteras för hand.

Jag har kört 100-tals timmar med Hq-trimmerhuvud utan att råkat ut för samma sak.
 
  • Gilla
Sorken1981
  • Laddar…
Vad menar du med var tråd för hand?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.