Hej. Vi har fått vårt badrum renoverat för 6 månader sen ungefär och vi har märkt att klinker släpper runt golvbrunn i duschhörnan. Det hörs bomljud under alla plattor. Plattorna utanför duschhörnan låter det bra på.
Vi har redan för 2 månader sen fått 2 plattor omlagda där duschdörrarna möts för att det började spricka i fogen.

Vad tror ni?

Byggaren ska komma och och lägga om duschhörnan. Men man är ju lite orolig för tätskikt. Det är folie så han säger den kan skarvas. Är där något jag ska tänka på eller kan kräva. Kan det vara ett större problem?

Mvh Nervös snubbe
 
  • Duschhörna med klinkerplattor som släpper runt golvbrunnen, hopfällbar duschstol står i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvbrunn omgiven av ljusa klinkerplattor, med synliga sprickor i fogarna. Problemen har uppstått efter en badrumsrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Klinkerplattor runt en golvbrunn i en duschhörna med synliga sprickor och glipor, samt en smutsig brunnsring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvbrunn i duschhörna med lösgående klinker runt omkring och synliga bomljud under plattor. Något smutsig och med tecken på fogsprickor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Klinkergolv med spruckna fogar runt golvbrunn i nyrenoverat badrum; bild visar närbild av klinkerplattor och problemområdet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
För att ta rubriken så kan t.ex. fixen ha torkat för mycket innan de fick dit plattorna eller de har inte följt alla anvisningar för läggning av storformatsplattor.

När plattorna har lossnat så bör tätskiktet vara helt men folietätskikt kan repareras om det nu skulle gå hål någonstans. Tillverkaren av tätskiktet skriver hur man gör det i instruktionen.
 
  • Gilla
Tubbe92
  • Laddar…
Troligtvis är det som BirgitS skriver... för torrt fix eller så har de missat att bakstryka plattorna med fix vilket krävs med granitkeramik för att de ska hugga fast ordentligt.
Samtidigt märkligt om plattorna sitter bra på övriga golvet. 🙃🤓

Men om det nu är bom under plattorna så bör ju plattorna lossna ganska enkelt utan att dra sönder folien och då kan man ofta skrapa bort fixet försiktigt från folien utan att skada denna.
I annat fall går det att laga också.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Lägger till en video att hörnan på golvbrunnen med sviktar. Fixen under den måste ju ha gett med sig också på något sätt.

Hör barnen i bakgrunden 😅
 
Obegripligt hur man kan missa att få full täckning under den. 🙃
 
Slogs golvvärmen på för tidigt kanske? Annars som de andra har svarat, dålig blandning av bruket,
 
MrJay
Kan det inte bara vara så att täckramen är limmad mot underlaget och därmed sviktar vid stort tryck? Vi har nybyggda badrum där själva täckramen från Tebo är fixerade med hjälp av tec7
 
MrJay MrJay skrev:
Kan det inte bara vara så att täckramen är limmad mot underlaget och därmed sviktar vid stort tryck? Vi har nybyggda badrum där själva täckramen från Tebo är fixerade med hjälp av tec7
Då är det ju riktigt fel utfört för det ska vara fix.
 
MrJay
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Då är det ju riktigt fel utfört för det ska vara fix.
Det är bara en kakelram, fix eller ej gör ingen som helst skillnad.
 
MrJay MrJay skrev:
Det är bara en kakelram, fix eller ej gör ingen som helst skillnad.
Det tro fan det gör skillnad om man sätter fast den med en tät limfog som inte släpper genom vatten !

Tycker du ska försöka låta bli och skriva eller hålla dig till vad som är fackmässighet i ämnet !
 
  • Gilla
MrJay
  • Laddar…
MrJay
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Det tro fan det gör skillnad om man sätter fast den med en tät limfog som inte släpper genom vatten !

Tycker du ska försöka låta bli och skriva eller hålla dig till vad som är fackmässighet i ämnet !
Jag tror att detta kan vara ett missförstånd, självklart har du rätt. Vi har en tile-in frame där vi använt en liten klick tec7 i hörn för att få till rätt höjd. Vattenflödet är obehindrat och fix används överallt.
 
  • Älska
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Jag tror att detta kan vara ett missförstånd, självklart har du rätt. Vi har en tile-in frame där vi använt en liten klick tec7 i hörn för att få till rätt höjd. Vattenflödet är obehindrat och fix används överallt.
Då pratar vi något annat men så tolkade jag inte ditt första inlägg... sorry 🙏
 
MrJay
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Då pratar vi något annat men så tolkade jag inte ditt första inlägg... sorry 🙏
Det är lugnt, jag blev lite nervös där 😅
 
  • Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Och jag blir ännu en gång avskräckt från att anlita hantverkare när det blir dags att renovera badrummet. Funderar starkt på att göra det själv. Om man betalar för ett nytt badrum så vill man inte ha strul efteråt.

Jag vet att det finns riktigt duktiga hantverkare men hur hittar man dem egentligen?

Hoppas att det löser sig på ett så smidigt sätt som möjligt.
 
  • Ledsen
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vad är det för underlag under klinkersen? Är det helt stumt?
Badrummet ligger inte i källare eller?

Hoppas det löser sig!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.