Har ett nytillverkat bord av ask, behandlat med Herdins äkta bets + ofärgad hårdvaxolja (tror jag det är) ovanpå, också Herdins. Haft bordet en vecka och varje gång jag torkar av bordet med fuktad trasa blir disktrasan färgad, typ ljust brun. Varför? Är det så i början och isf hur länge? Om det inte ska vara så, vad kan jag göra då? Måste jag slipa ner och göra om och med vilka produkter isf? Kan jag använda bara pigmenterad hårdvaxolja isf?
 
D DLG skrev:
Har ett nytillverkat bord av ask, behandlat med Herdins äkta bets + ofärgad hårdvaxolja (tror jag det är) ovanpå, också Herdins. Haft bordet en vecka och varje gång jag torkar av bordet med fuktad trasa blir disktrasan färgad, typ ljust brun. Varför? Är det så i början och isf hur länge? Om det inte ska vara så, vad kan jag göra då? Måste jag slipa ner och göra om och med vilka produkter isf? Kan jag använda bara pigmenterad hårdvaxolja isf?
Jag svartbetsade en hemmasnickrad ekmöbel en gång. Körde med linolja/terpentin. Problemet är att betsen löses upp vid varje behandling. Oljan kommer härda efter ett tag, så till slut kommer det ju sluta färga av sig. Men är det ett matbord kanske man inte har möjlighet att vänta på det…
Har samma erfarenhet av osmo, det tar tid innan den är helt härdad.
Många lovordar Osmo. Jag är inte såld ännu. Kanske haft fel typ på fel trä, trots jag läst på 🤷🏻‍♂️

Jag brukar köra enkomponents matt lack på bord om det är möjligt. Missfärgar inte heller som många oljor. Kan behöva efterslipa med fint papper dock.

Tvåkomponents lack får man vara försiktig med. Måste test-lacka så man ser hur d blir. Kan bli oväntad färg på ädelträ.
 
Jag har aldrig använt hårdvaxolja men med vanlig kokt linolja så lägger man bara på flera lager tills det inte färgar av sig mer. Pappret tar åt sig pigment första, andra och möjligen tredje lagret men sen har det förseglade pigmentet.
 
Fungerar linolja ihop med äkta bets? Vet att bets och lack inte matchar utan kan missfärga.
 
Jag har använt hedins bets med rå linolja, första lagret olja lyfte lite pigment men då gnuggade jag med papper för att få bort all överflödig olja. Nästa lager blev en viss missfärgning och tredje var pappret fritt från pigment.
Trät var redan linoljat när jag började.

Idag skulle jag använda kokt linolja på betsat men i övrigt obehandlat trä, pensla på ett tunt lager, låta det sjunka in och härda i lugn och ro. Sen på nästa tunna lager skulle jag börja fundera på försiktigt torka bort eventuellt överflöd men polera först på senare lager.

Om jag skulle göra ett bord så skulle jag vända på bordet och testa lite olika på undersidan.
 
Z z_bumbi skrev:
Jag har använt hedins bets med rå linolja, första lagret olja lyfte lite pigment men då gnuggade jag med papper för att få bort all överflödig olja. Nästa lager blev en viss missfärgning och tredje var pappret fritt från pigment.
Trät var redan linoljat när jag började.

Idag skulle jag använda kokt linolja på betsat men i övrigt obehandlat trä, pensla på ett tunt lager, låta det sjunka in och härda i lugn och ro. Sen på nästa tunna lager skulle jag börja fundera på försiktigt torka bort eventuellt överflöd men polera först på senare lager.

Om jag skulle göra ett bord så skulle jag vända på bordet och testa lite olika på undersidan.
Tips på hur jag får bort det som redan är på bordet? Slipa så klart, men finns det ngt mer man kan göra för att underlätta processen? Är vankanter så det går inte att enbart slipa... 😬
Blir ytan matt om man använder linolja? Upplever att den är alldeles för blank (och fortfarande klibbig yta som färgar av sig... 😔)
 
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Jag svartbetsade en hemmasnickrad ekmöbel en gång. Körde med linolja/terpentin. Problemet är att betsen löses upp vid varje behandling. Oljan kommer härda efter ett tag, så till slut kommer det ju sluta färga av sig. Men är det ett matbord kanske man inte har möjlighet att vänta på det…
Har samma erfarenhet av osmo, det tar tid innan den är helt härdad.
Många lovordar Osmo. Jag är inte såld ännu. Kanske haft fel typ på fel trä, trots jag läst på 🤷🏻‍♂️

Jag brukar köra enkomponents matt lack på bord om det är möjligt. Missfärgar inte heller som många oljor. Kan behöva efterslipa med fint papper dock.

Tvåkomponents lack får man vara försiktig med. Måste test-lacka så man ser hur d blir. Kan bli oväntad färg på ädelträ.
Känns som att det hänt här med hårdvaxoljan (oväntad färg), bara betsat var det perfekt nyans. Med hårdvaxoljan blev det jätteblankt och både mörkare och med rödare nyans än innan.
 
Som sagt så har jag aldrig använt hårdvaxolja men om ytan fortfarande är klibbig tror jag något är fel. Hårdvaxolja ska ju bli hård.
När du väl har oljat en yta så blir det svårare att göra en helt ny behandling och det du har ör olja och vax som av oklar anledning inte verkar härda som det ska. Jag gissar (<-OBS!) att det finns något lösningsmedel som i alla fall får bort det klibbiga men hur det sedan påverkar resten kan jag inte ens gissa något om.
Att slipa bort bets, olja och vax kan vara svårt då oljans uppgift är att trängs in i trät och delar av hedins bets har samma uppgift dvs du kan ha fått färg och olja någon centimeter in. Nu har du svart bets så det kanske gör det lättare att senare få ett jämnare resultat men jag vet inte.

Linolja blir matt om man inte lägger många lager och polerar men om det är rätt för ditt bord har jag inte heller någon aning om.

Så massor av info utan något konkret att gå på. Antingen är det någon här på forunet om är bättre på hårdvaxolja som har en lösning elller får du kolla med tillverkaren om möjligt felkällor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.