Varför rekomenderar alla en att man bör ha på värmen (5-8 grader) i stugan när man inte är där. Jag har tömt alla vattenrör i huset, ställt upp alla kranar och hällt lite glykol i alla vattenlås. Vad annars kan ta skada av minusgrader då?

Tacksam för svar, då jag just skall kasta mig in i min första vinter som husägare!
 
kallenilsson skrev:
Jag har tömt alla vattenrör i huset, ställt upp alla kranar och hällt lite glykol i alla vattenlås. Vad annars kan ta skada av minusgrader då?

Tacksam för svar, då jag just skall kasta mig in i min första vinter som husägare!
vet inte dina grundförhållanden men fryser marken under huset kan ev. tjäle röra huset,  kranar kan börja kärva när man tömt dom,  vet inte om dom kan rosta invändigt,
se upp för kvarstående vatten i rör trots att du tömt dom, jag brukar hälla i lite t-röd
det är några av mina erfarenheter
:)
 
Hej!

Vår familj har hus i Norrland som helt stängs av på vintern. Trots alla säkerhetsåtgäder är det oftast något som i alla fall fryser sönder.

Tex. Vattenpump, måste tömmas och kopplas ur (om den inte är dränkt i brunnen). Har frusit sönder i alla fall.
Tömda vattenblandare, speciellt engreppsvarianten. Trots att de monteras lös och töms för vintern har de frusit sönder.
Kylar och frysar måste vara avstängda (om det inte är riktigt gamla frysar som tål minusgrader utanför sig).

Så som jag ser det får man väga kostnaden av att ha värmen på lite mot krånglet och eventuelle kostnader som uppstår om man stänger av.

/pinebar




 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.