Har en multifunktionstank kopplad till en luft-vattenvärmepump. Trycket i vattentrycksmätaren går sakta men säkert ner mot noll.

Jag vred av alla rör i rummet för att felsöka om det läckte någonstans men trycket fortsatte att minska, dock i något mindre tempo. Sakta men säkert ner mot noll.

Går trycket ner borde det ju läcka någonstans men det gör det inte.

Expansionskärlet är helt och tappar inget tryck.

Någon som har någon idé vad det kan vara? Tack
 
  • Värmesystem med vattenberedare och kopparledningar i ett förrådsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Analogt tryckmätarinstrument, mätt i psi och kg/cm², text "16 augusti" överst, industriell miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tryckmätare med datumet "10 september", visar cirka 50 psi/3.5 kg/cm², monterad på rörledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kommer det något vatten från säkerhetsventilen?
 
useless useless skrev:
Kommer det något vatten från säkerhetsventilen?
Nej inte en droppe. Har lagt papper osv för att vara säker.
 
H HAJST skrev:
Nej inte en droppe. Har lagt papper osv för att vara säker.
Och det är förstås ej så enkelt att tempen sjunker i tanken?
 
  • Gilla
HAJST
  • Laddar…
M mrPersson67 skrev:
Och det är förstås ej så enkelt att tempen sjunker i tanken?
Nej det har jag inte riktigt koll på hur jag skulle kontrollera men trycket har aldrig gått upp så det måste väl vara osannolikt?

Jag vet inte riktigt hur den fungerar, är rätt nyinflyttad, men att den har en tank på 300l är något som står i manualen men jag vet inte riktigt om det är en ”tank” så som jag föreställer mig.

Som jag fattat det är det mer ett rör som värmer upp andra rör och ingen tank där vatten ligger stilla.

Det går inte att få varmare än 45 grader, något som jag ställer in på andra delen som sitter mellan fläkten och ”tanken” så det hade ju inte varit optimalt med tanke på legionella. Den går ner från 45 då och då när det går åt värme såklart men sen upp igen och trycket skiftar som sagt aldrig upp och ner utan bara ner.

https://jula.com/appmig/globalassets/catalog/productdocuments/productsheet/418025_se.pdf
 
B
Vatten expanderar vid stigande temp, vilket resulterar i högre tryck. Så man bör jämföra med samma temp eller i alla fall snarlik temp.

Det är ju 1.6 bar, vilket är tillräckligt högt. Brukar du fylla på vatten?

Expansionskärlet ser ju ut att vara i minsta laget också, vilket innebär mer svängningar i trycket.
 
  • Gilla
HAJST
  • Laddar…
finns där luft i gummiblåsan?
 
  • Gilla
HAJST
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Vatten expanderar vid stigande temp, vilket resulterar i högre tryck. Så man bör jämföra med samma temp eller i alla fall snarlik temp.

Det är ju 1.6 bar, vilket är tillräckligt högt. Brukar du fylla på vatten?

Expansionskärlet ser ju ut att vara i minsta laget också, vilket innebär mer svängningar i trycket.
Jag noterade trycket varje dag i en månad under sommaren vid samma tid och trycket minskade sakta men säkert. Det har aldrig gått ner lite för att sedan gå upp för att vattnet kylts ner/värmts upp.

Jag brukar sätta det på två bar. Sen när det är nere på 0,5 bar ca så når inte vattnet upp till övervåningen och jag måste fylla på vatten.

Allt är avluftat
 
DonPablo DonPablo skrev:
finns där luft i gummiblåsan?
Ja det finns och jag har sprutat med såpa för att se om det läcker luft och även testat trycket efter ca 2 månader och det var samma.
 
  • Gilla
DonPablo
  • Laddar…
Hur länge låg pappret under säkerhetsventilen?
Jag kollade tidigare och kunde inte märka att det kom nåt men lik förbaskat så hade den läckt
 
  • Gilla
HAJST
  • Laddar…
B
Det är nog en smygläcka någonstans i alla fall, kan vara väldigt svåra att hitta. Läcker det lite så kan det ju torka i samma takt som det läcker, men kanske lämna lite ärg kvar om det är koppar, eller rost om det är järn i närheten av läckan.
 
  • Gilla
HAJST
  • Laddar…
nino nino skrev:
Hur länge låg pappret under säkerhetsventilen?
Jag kollade tidigare och kunde inte märka att det kom nåt men lik förbaskat så hade den läckt
Har legat där i 8 månader ca. Och dessförinnan, om det läckte, skulle det kommit ovanpå tanken och det skulle synts på dammet som ligger där.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Det är nog en smygläcka någonstans i alla fall, kan vara väldigt svåra att hitta. Läcker det lite så kan det ju torka i samma takt som det läcker, men kanske lämna lite ärg kvar om det är koppar, eller rost om det är järn i närheten av läckan.
Ja någon läcka känns det ju som det måste vara! Men när jag vred av alla rör nere i pannrummet så finns det ju bara några fåtal meter rör som är lätt att kontrollera kvar och ändå läcker det.

Men ja, är det väldigt lite vilket det var då när det var avstängt så hinner det kanske torka innan det droppar ner på golvet eller liknande. Men som sagt så ökade hastigheten i tryckminskningen nu när jag slagit på värmen. Om det beror på någon ytterligare läcka eller om det bara påskyndar läckaget då det är mer vatten i cirkulation vet jag inte. Har kollat alla radiatorer osv och det ska inte läcka någonstans var jag kan se.

Jag får göra en städning där nere och linda in alla skarvar osv med papper kanske. Eller finns det något bättre sätt att felsöka?

Jag vill helst hitta felet innan jag tar hit en rörmokare eller i bästa fall om jag kan åtgärda det själv.
 
B
Du har ju även alla element och rör till dem att granska. Och inne i värmepumpen finns det säkert kopplingar.

Ett hushållspapper brukar ju synas på om det blivit blött, det brukar jag lägga runt kopplingar om jag misstänker något.
 
3 alternativ:

Säkerhetsventilen läcker.
Läckage någon stans i kretsen.
Läckage mellan tappvattentank och radiatorkrets inuti pannan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.