Hej hej,

I vårt hus (byggt 1965) sitter många eldosor mitt i en regel. Man har kapat bort trä från regeln för att göra plats för vp-rör och eldosor. Nu renoverar vi och jag tycker att det är väldigt besvärligt.

Mellan reglarna finns det ingen isolering eller nånting, så jag förstår verkligen inte värför man har valt att göra så.
Är det nån som vet?

Tack i förhand!
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Troligtvis för att det går ut rör till höger/vänster från dosan och inte som brukas med hål genom regeln eller annan placering, bara gilla läget eller ändra på placeringen.
 
T Tom Målbur skrev:
Hej hej,

I vårt hus (byggt 1965) sitter många eldosor mitt i en regel. Man har kapat bort trä från regeln för att göra plats för vp-rör och eldosor. Nu renoverar vi och jag tycker att det är väldigt besvärligt.

Mellan reglarna finns det ingen isolering eller nånting, så jag förstår verkligen inte värför man har valt att göra så.
Är det nån som vet?

Tack i förhand!
Hempul?
 
T Tom Målbur skrev:
Hej hej,

I vårt hus (byggt 1965) sitter många eldosor mitt i en regel. Man har kapat bort trä från regeln för att göra plats för vp-rör och eldosor. Nu renoverar vi och jag tycker att det är väldigt besvärligt.

Mellan reglarna finns det ingen isolering eller nånting, så jag förstår verkligen inte värför man har valt att göra så.
Är det nån som vet?

Tack i förhand!
Man försöker att sätta alla apparater på samma avstånd i en fastighet, och med det menar jag höjd från golvet och avstånd från tex. vägg eller dörrkarm. Om dom inte sitter på samma avstånd från dessa mätpunkter så syns det och ser inget vidare ut! Sen kan vissa ta det hela till överdrift, då man inte ser en halv till en centimeter på avstånd!
Men sitter det alltså något i vägen kan det bli så, erfarna snickare brukar dock hålla undan genom att lämna plats i regel el. gles för elektrikerns slangar/rör och dosor! Men det är inte alltid!
 
Så där är det tyvärr i vårt alldeles nybyggda hus från A-hus. Massor av reglar har man kraftigt fräst ur för att sätta dosor och uttag. Vansinnigt.
 
Man kan ju undra varför man gör merarbetet att fräsa ur reglar för att sätta dosor?? Det är ju både snabbare och bättre att sätta kottlingar och att spika dosor i reglarnas sidor????
 
  • Gilla
RolfH och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.