Hej,


Idag när jag satte upp ljusstaken så slog det dig, varför är dessa seriekopplade?

34V lampor, att spänningen fördelar sig förstår jag men borde vara enklare med parallellkopplade slingor så man ser vilka lampor som är trasiga.


Är det annorlunda med nytillverkade ljusstakar, julgransslingor?

Mvh
 
Svar nej, julslingor är till 99 % i serie och har varit så länge jag mins. även nu med LED. Aldrig reflekterat på det, utan att det bara är så. Lika med LED-slingorna på metervara är dom flesta i serie/paralell
 
H Hensås skrev:
Hej,


Idag när jag satte upp ljusstaken så slog det dig, varför är dessa seriekopplade?

34V lampor, att spänningen fördelar sig förstår jag men borde vara enklare med parallellkopplade slingor så man ser vilka lampor som är trasiga.


Är det annorlunda med nytillverkade ljusstakar, julgransslingor?

Mvh
Om du funderar lite (det är inte förbjudet) och använder tex lagarna uppkallade efter Ohm och Joule och kollar lite i någon materialtabell efter diverse koefficienter för vanliga material för glödtrådar klarnar det säkert. Dvs det är praktiskt svårt att göra en glödlampa med så låg effekt och nätspänning tråden blir tunn och lång samt därmed känslig tex för skakningar och även livslängd generellt.

Samna har ju levt kvar med LED kanske av kompatibilitetsskäl men även som jonaserik skrev vettigt med delar i serie så man närmar sig drivspänningen och sen såna delar parallellt i slingorna.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Det går alldeles utmärkt att göra en parallellkopplad 12v slinga med ett antal e10 socklar och små glödljus för t.ex tågbana. Har byggt ett antal små lättsamma armaturer med dessa komponenter, och en liten transformator man fått över från någon trasig apparat. 12v, 9v, etc det mesta tänder upp en liten glödljuskälla.

Har inte uppfattat dem som särskilt slagkänsliga heller.

Jönsigt påstående om att det inte är förbjudet att fundera....

Jag gissar att anledningen till att de är seriekopplade var att göra en enkel, lätt och billig konstruktion för att kunna sälja stora volymer utan att ha dyra transformatorer utan koppla in dem direkt på 230 via en enkel stickkontakt.
 
  • Gilla
Lennart 57 och 4 till
  • Laddar…
T Tsdoesds skrev:
Det går alldeles utmärkt att göra en parallellkopplad 12v slinga med ett antal e10 socklar och små glödljus för t.ex tågbana. Har byggt ett antal små lättsamma armaturer med dessa komponenter, och en liten transformator man fått över från någon trasig apparat. 12v, 9v, etc det mesta tänder upp en liten glödljuskälla.

Har inte uppfattat dem som särskilt slagkänsliga heller.

Jönsigt påstående om att det inte är förbjudet att fundera....

Jag gissar att anledningen till att de är seriekopplade var att göra en enkel, lätt och billig konstruktion för att kunna sälja stora volymer utan att ha dyra transformatorer utan koppla in dem direkt på 230 via en enkel stickkontakt.
Om du inte är jönsig koppla din parallellslinga till 220-230 V nätspänning och fundera på resultatet det är fortfarande inte förbjudet. Dvs det jag skrev är den naturliga sunt ingenjörsmässiga bakgrunden till seriekopplingen, man vill inte blanda in en trafo på den tiden.

Eller tillhör du de på forumet som tror sig se något oupptäckt eltekniskt dilemma?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Om du inte är jönsig koppla din parallellslinga till 220-230 V nätspänning och fundera på resultatet det är fortfarande inte förbjudet. Dvs det jag skrev är den naturliga sunt ingenjörsmässiga bakgrunden till seriekopplingen, man vill inte blanda in en trafo på den tiden.

Eller tillhör du de på forumet som tror sig se något oupptäckt eltekniskt dilemma?
Jisses vilket dumdrygt sätt att svara.
 
  • Gilla
Bigfoot och 1 till
  • Laddar…
T Tsdoesds skrev:
Jisses vilket dumdrygt sätt att svara.
Läs #3 igen och fundera lite sen kan du komma igen. Alternativt kan du sysselsätta dig med att göra en 230 V glödlampa på 2-3 W det är där nyckeln för tråden ligger.

Dina jönserier är inte mycket att bry sig om säger jag som en framträdande trivsel-Torsten på forumet. Du kan tex se till äldre signallampor vid den spänningsnivån och effekten som ljusstakarnas de är i princip alltid försedda med externa förkopplingsmotstånd och lampan lägre spänning. Glimlampor kunde ju kanske passa i något fall men även då med extra komponenter jämfört med seriekopplingen.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Läs #3 igen och fundera lite sen kan du komma igen. Alternativt kan du sysselsätta dig med att göra en 230 V glödlampa på 2-3 W det är där nyckeln för tråden ligger.

Dina jönserier är inte mycket att bry sig om säger jag som en framträdande trivsel-Torsten på forumet. Du kan tex se till äldre signallampor vid den spänningsnivån och effekten som ljusstakarnas de är i princip alltid försedda med externa förkopplingsmotstånd och lampan lägre spänning. Glimlampor kunde ju kanske passa i något fall men även då med extra komponenter jämfört med seriekopplingen.
För att vara en trivsel-Torsten så uppmanar du andra till att fundera men förbiser att jag pratade om 12v och transformatorer. Komponenter som finns idag och går att göra billigt och slagtåligt, så det är liksom inte superviktigt att konkretisera en hypotetisk 230V glödlampa eftersom vi faktiskt är överens att den inte är särskilt praktisk.

Men för all del. Du bryr dig ju inte om det och har totalt släppt detta vid det här laget.
 
Tackar för svaren!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.