Vi har ett Älvsbyhus från -68 med krypgrund, tidigare har det varit lite "huslukt" i huset som satte sig i kläderna, men efter att vi städat upp krypgrunden och lagt ut plast är det betydligt mindre.
Men när vi var där under så såg vi att virket såg lite underligt ut, och jag undrar om någon har en aning om vad det kan bero på. Det kan väl inte vara mögel eller nåt för det gick inte att skrapa bort, ser mer ut som någon behandling av något slag men jag vet inte.
Vi hittade bara lite mögelludd på ett ställe och det var stort som en enkrona ungefär, och det var där det varit en vattenskada tidigare i badrummet.
 
  • IMG_0559.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0564.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ser ut som gamla fuktskador

Mvh
 
ser ut som svartmögel. Var en tråd på tak avdelningen tror jag där det såg ut liknande som på dina bilder. Tror inte
att det behöver vara genomruttet för att det ska kunna växa. Men jag är som sagt ingen expert men ett tips är att leta där:D...
hoppas det inte är ngt allvarligt!!!
/
M
 
Det borde ju inte vara några gamla fuktskador för det är mestadels under den delen av huset där det inte finns något vatten eller avlopp, alltså vardagsrummet och sovrummet.
Ja det kanske är svartmögel men från vad jag sett på andra bilder och i stugan så verkar det inte vara lika, men det kanske finns flera olika typer. Jag är dessutom astmatiker och har reagerat i andra mögelhus men aldrig känt något i vårt hus trots att vi nu bott här i 5 år. Men man reagerar förstås olika på olika sorters mögel.
 
Risken för mögel i krypgrund är väl ganska stor?! Varm luft som kondenseras i växlingarna mellan varm och kall väderlek. Är väl ett att dom vanligare problemen med krypgrunder.
 
Om jag hade en krypgrund som såg ut sådär hade jag mätt vilken fukthalt som var inne i krypgrunden. Är det för hög fukthalt hade jag täppt till ventilationen och satt dit en avfuktare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.