I mätarskåpet till mitt hus finns det utöver huvudbrytare, huvudsäkringar och elmätare en del annat. Uppe till höger kommer det ett rör med en svart och en blå FK1,5 som jag har konstaterat har kontinuitet mot en svart och en blå FK1,5 som kommer ut ur väggen bakom en dosa i tvättstugan (bakom varmvattenberedaren)
Nere till vänster sitter det en brytare och ser ut att vara plats för en till uppsättning huvudsäkringar. I mitten tittar det fram en packe FK och uppe till vänster sitter det en till synes tom säkringshuv.

Jag gissar att allt är reliker från förr men jag undrar lite vilket syfte de olika delarna har haft.
Elskåp med varningsskyltar, huvudbrytare, huvudsäkringar och elmätare. Kablar som sticker ut och ett rör med svarta och blå kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
G Gramphos skrev:
I mätarskåpet till mitt hus finns det utöver huvudbrytare, huvudsäkringar och elmätare en del annat. Uppe till höger kommer det ett rör med en svart och en blå FK1,5 som jag har konstaterat har kontinuitet mot en svart och en blå FK1,5 som kommer ut ur väggen bakom en dosa i tvättstugan (bakom varmvattenberedaren)
Nere till vänster sitter det en brytare och ser ut att vara plats för en till uppsättning huvudsäkringar. I mitten tittar det fram en packe FK och uppe till vänster sitter det en till synes tom säkringshuv.

Jag gissar att allt är reliker från förr men jag undrar lite vilket syfte de olika delarna har haft.
[bild]
Nu ser jag också att den grå sladden (från vad jag tror är en antenn på utsidan av skåpet) inte är ansluten någonstans utan hänger lös.
 
Det handlar troligen om gammaldags tariffstyrning. VVBn drevs endast under lågpristimmarna. Det har troligen suttit dubbla elmätare, det är vad "FKn" i mitten används för. Den tomma säkringen till vänster var då en spänningssäkring till tiduret,
 
  • Gilla
JOG65
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.