hej, något är fel med mina svärföräldrars värmesystem. De har en villa byggd i början på 80-talet. Vedpanna utan accumulatortank med vattenburet system, pga ingen acc-tank får småelda lite hela tiden för att få varmt. Elementen är rätt smala och tunna,typiska 80-tals modeller. El-patron finns och den håller en grundvärme i systemet.
Men nu till problemet, varje år får de plocka bort varje element och spola genom det med vattenslangen för det samlas något som liknar olja i elementen och som hindrar elementen från att bli varma. Någon som har något tips på vad det olje liknande kan vara och varför det blir så? Det är ca 1 liter i varje element efter ett år....
 
Jag vet inte vad det kan vara, men varifrån kommer återfyllnadsvattnet och hur ofta fylls det på? Har själv bara sett att cirkulationsvatten ofta är väldigt sotsvart och kan ha lite oljefilm när man tömmer ett system efter många år och då tänker jag att det varit organiskt material, som åstadkommit detta svarta i vattnet. Olja leder väl i och för sig värme och borde inte hindra helt att elementen blir varma.
 
Olja är det nog inte i alla fall, om så är fallet är det en angenämt problem ;)

Jag spekulerar mer i att det kan vara vattnet som "äter" på materialet i systemet pga att det är hårt eller mjukt eller innehåller andra kemikalier (från vattenverket) som te.x klor som är en populär tillsats för kommuner

Eftersom ni tar loss alla element årligen så tillsätts nytt vatten av samma kvalitet igen , och fenomenet uppstår igen nästa år :(

Detta i kombination av att pannan aldrig får bli genom varm pga avsaknad av ackumulatortank, dvs det pågår mer eller mindre en ständig "ångkavitation" mot vattenmanteln i pannan som ger stor material "utsöndring", detta material följer sedan ut i elementen och bildar en svart sörja

Det är kavitation som äter upp pannor inifrån när "eldningsfasen" går långa stunder under 60°C

Man kan erfara det i en kastrull på spisen innan det kokar.

I en gammal aluminiumpanna ser man tydligt hur avsöndring pga ångkavitation av materialet gjort gropar och ojämnheter i materialet, sakta men säkert blir kastrullen tunnare och tunnare i botten, det material som lossnar har gått till maten man lagat i den ! :eek:

/R
 
Vattnet som fylls på kommer från en egen brunn, och jag tror det fylls på lite då och då.
Nä olja är det nog inte, men det var det bästa jag kom på att jämföra med :) jag tror att det är tjockare än vatten men det kanske bara är en upplevelse, jag ska kolla med svärföräldrarna som tömt några gånger...
Men varför blir det inte varmt i elementen, är det luft eller kan det vara något annat?
 
Om vattnet i element blir svart så är det bra, detta tyder på att det är lite syre i vattnet. Det skall man inte spola bort, då tillsätter man nytt syre som hjälper till att bryta ner elementen.

Olja i element vet jag inte vad det är.
 
Ahlbom skrev:
Vattnet som fylls på kommer från en egen brunn, och jag tror det fylls på lite då och då.
Vattenkvaliteten i brunnen kan ju vara sådan att den är lite elakt mot metaller?


Ahlbom skrev:
Men varför blir det inte varmt i elementen, är det luft eller kan det vara något annat?

Luft är en vanliga orsak, kärvande elementventiler/termostater är också ett vanligt problem, men kanske ta en koll om cirkulationspumpen fungerar tillfredsställande? :rolleyes:

/R
 
Låter som det "svarta" har att göra med någon form av oxidation för att det är luft i systemet och de kalla elementena är elementventiler/termostater eller cirkulationspumpen? Hur kollar man enklas cirkulationspumpen, för den surrar i alla fall :) men sen kanske vattnet står still ....
 
Jag hade fel angående svart vatten. Det är magnetit, förening av järn och syre, som inte är så bra, då det kan sätta igen ventiler mm. Om det är magnetit som är "oljan" hjälper det inte att spola in nytt vatten hela tiden. Det blir bara magnetit igen pga syret i det nya fräscha vattnet.
 
rog_ohl skrev:
Detta i kombination av att pannan aldrig får bli genom varm pga avsaknad av ackumulatortank, dvs det pågår mer eller mindre en ständig "ångkavitation" mot vattenmanteln i pannan som ger stor material "utsöndring", detta material följer sedan ut i elementen och bildar en svart sörja

Det är kavitation som äter upp pannor inifrån när "eldningsfasen" går långa stunder under 60°C

Man kan erfara det i en kastrull på spisen innan det kokar.


/R

Shit de kände jag inte till fast jag kanske borde ha gjort det. Tack för den infon!
 
Ahlbom skrev:
Vattnet som fylls på kommer från en egen brunn, och jag tror det fylls på lite då och då.
där har du orsaken till den svarta magnetit-sörjan. Den känns verkligen oljigt när man får den på fingrarna :).
Syresatt vatten fylls då och då och syret orsakar rostskador typ beskrivet av rog_ohl . När man kör pannan upp till 90 grader så kokar man bort luften som sen samlas på högsta punkten där man avluftar/släper ut den och sen har man syrefritt vatten i systemmet ... ingen ny svart sörja bildas. Kommer man inte i dom temperaturer så är det svårt att ta bort syran ur vatten.
Om påfyllningen behövs oftare för varje år så är det troligtvis en läcka på gång. Kanske tid att planera för nytt uppvärmningssystem?
gaia
 
Mycket intressant! Det där borde vara grundkunskaper som alla vedpanne-eldare borde få ta del av (ialla fall de med gamla system och pannor). Men problement uppstår säker inte med en nyare anläggning där man kör mot en accumulatortank, då får man juh höga temperaturer.

Jättetack alla för lärdomen, jag ska försöka klura ut om det är något läckage eller annat som ställer till det.
 
Det här med kavitation och magnetit i vedpannor och värmesystem är inget nytt problem eller fenomen ,T.ex min gamla gjutjärns ABSO PK-0 från mitten av 50-talet hade en slinga som återförde en del av det värmda vattnet till botten igen för att hålla hela manteln varm under eldningsfasen för att minska kavitation

Huvudorsaken varför vedpannor var gjorda av gjutjärn förr och hade väl tilltagen materialtjocklek var just för att pannan skulle tåla kavitation

Plåt fanns på den tiden också, men man visste att det kommer inte att hålla länge i en vedpanna, bara några år. Därtill var plåten dyrare på den tiden och arbetskraften billig

På den tiden byggde man för att det skulle hålla, begreppet "konsumtionsekonomi" var inte uppfunnet ännu, det ordet uppfanns i början på 60-talet, och slog igenom på allvar i mitten och slutet av 60-talet då dess lära anammades på allvar , då kom också dom första billiga och lätta plåtpannorna, enkla och snabba att tillverka av ett material som börjar blir riktigt billigt tack vare utbyggnaden av stålverk och valsverk i hela Europa

Alla har nog en åsikt om alla dessa plåtpannor byggda i huvudsak på 70 & 80-talet, och jag tror ingen åsikt går i positiva ordalag ;)

Gjutjärnspannor däremot hyllas på sina håll än i denna dag för sin kvalitet :D

/R
 
mikaelbe skrev:
Jag hade fel angående svart vatten. Det är magnetit, förening av järn och syre, som inte är så bra, då det kan sätta igen ventiler mm. Om det är magnetit som är "oljan" hjälper det inte att spola in nytt vatten hela tiden. Det blir bara magnetit igen pga syret i det nya fräscha vattnet.
Har en annan uppfattning ang. magnetiten, det är jättebra! Det är det som är det invändiga korrosionsskyddet i våra värmesystem utan att vi behöver tilsätta en massa kemikalier för att klara detta. Om inte naturen vore så fiffig så skulle vi ha en massa upprostade värmesystem runtomkring oss. När man googlar om Magnetit så tyvärr, så kommer det bara upp en massa negativa saker som kan stämma i en del fall, ingenting om det förträffliga i detta .... Det är som med obehanldad koppar, det mörknar först, men sedan händer inget mera, om man inte putsar på det förståss, då börjar det oxidera igen. Näe, skyll inte på magnetiten, börja felsöka istället. Det fylls ju på med vatten då och då pga, vad? Läcka som inte kommit i dager ännu? Och då fylls det på med okontrollerat? vatten som kan innehålla vad som helst som är aggresivt mot metall och då är cirkusen i gång. Ett friskt värmesystem som inte behöver kontinuerligt duttande av tillförsel av vatten har inte dessa problem och magnetitskiktet är tätt vid 3tusendelar har jag för mig.
 
leifa.k skrev:
Har en annan uppfattning ang. magnetiten, det är jättebra! Det är det som är det invändiga korrosionsskyddet i våra värmesystem utan att vi behöver tilsätta en massa kemikalier för att klara detta.
Du har rätt att magnetit skyddar ..... så länge den sitter fast på ytan. Börjar den släpa och cirkulera runt i systemmet så blir det bara elände. Dock är det svårt att stoppa rostskador helt när syre finns i närheten för järnet vill ju gärna tillbaka till sin ursprungliga form typ järnmalm :). Syrefattigt vatten=svart magnetit, syrerikt= röstrött :)
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.