Hej,

funderar på varför det sitter 16A säkringar i byggcentraler som har 16A intag? Att man säkrar av 10A kan jag förstå, men man uppnår väl knappast nån sektionering med automaterna? Likaså utlösningsvilkor borde ju inte påverkas av var säkringen sitter - även om den sitter närmare förbrukaren så är ju kabeln densamma.


/C
 
Det är för att du inte ska behöva gå till huvudsäkringsskåpet för att återställa säkringarna. På ett bygge kan det vara långa sträckor till nästa huvudsäkringarna.
 
Jamen, om "huvudsäkringarna" är på 16A, och byggcentralen också har 16A, så lär man ju få gå till huvudsäkringsskåpet och återställa säkringarna ungefär hälften av gångerna iaf.
 
Huvudsäkringar är så gott som alltid av typen Diazed (porslinsproppar) och dom är avsevärt mycket trögare än 16 A dvärgar, så det är inga problem med selektiviteten i det fallet.
 
så om man ansluter byggcentralen till ett uttag säkrat med 16A automater har man egentligen inget att vinna?
 
Nej, inte vad jag kan se. Det kanske är en försiktighetsåtgärd ifall centralen är matad från en 32 A kabel som någon satt ett 16 A-uttag på.
 
Ja eftersom du har en 16A inkoppling och du kan ta ut 16A på ett 16A 3fas-uttag borde det ju falla sig naturligt att Säkra med just 16A?
16A sitter oftast i en UC 32A som normalt går ut från en UC 63A som om bygget är stort matas av en 160A central osv. Byggen som har lite kranar mm har 1 eller flera Byggcentraler som ofta matas via en 240 kvadrats kabel. Från UC 63 och uppåt sitter det alltid knivsäkringar, med fasta kablar.
Största problemen jag råkade ut för på byggena var mer alla hantverkare med trasiga kablar och maskiner så att JFB gick.
 
Såg en byggcentral för nån dag sedan där det bara satt 2 st C116. Antar att dessa skyddade 1-fas uttagen medans 3-fasen låg paralellt
 
Rikard Ågren skrev:
Såg en byggcentral för nån dag sedan där det bara satt 2 st C116. Antar att dessa skyddade 1-fas uttagen medans 3-fasen låg paralellt

Ja det är en variant, men båda förekommer.
 
Jag tror att "vi har alltid gjort så, och kommer alltid att göra så", d.v.s. tillverkarna fortsatte göra på det här sättet efter att gränsen höjdes från 10A till 16A på schukouttagen...

Det största mysteriet är väl den här besattheten att tillverka byggcentraler med fyra enfasuttag fördelade över två automatsäkringar, så att man alltid får ojämn last på faserna om man har många byggcentraler där man mestadels använder enfasuttagen...
 
Byggström är ingen prio på.. Så länge det fungerar så kör man. Så enkelt är det. Man kör gärna lite på safe med lite större säkr så är det garanterat att det fungerar.

Sen de laster på ett bygge som går längre tider är 3-fas.. en-fas är till största delen handverktyg vilket mer eller mindre bara går kortare tider, vilket gör snedlastbiten lite ointressant.
Dessutom ett bra byggt byggströmsystem har inga stora problem mer än klantar med dåliga sladdar och maskiner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.