Som rubriken säger har noterat att alla uttag som sitter på ytterväggar sitter som bilden. På innerväggar sitter mer normalt. Huset är ett gullring hus byggt 89.
Eluttag placerat lågt på yttervägg bredvid dörr, typiskt för Gullring hus från 1989.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Högst troligt är tråden dragen i rör i golvet, därav "sockellåda" med uttag.
 
  • Gilla
TechChad och 2 till
  • Laddar…
Extremt fult och absolut inte elinstallationsmässigt motiverat.
 
JanneJanne123
Fult ja, men att det inte skulle vara motiverat håller jag inte med om. Det är sockeldosor som nämnt ovan.
 
Jag menar att det vore möjligt att lägga uttaget ovanför sockeln, kanske kräver mer installationsjobb men fullt möjligt.
 
Har så i vårt Gullringshus också och ja vp rören kommer upp från golvet. Antar det har med hur man byggde modulerna.
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
Det är en variant man använde/använder i prefabricerade hus.
Vägg- och golvblock kommer hopsatta till byggplatsen. Golvblocken har en öppen ränna på 2-3 dm utmed ytterväggen, "slitsen". Där läggs vattenrör till radiatorer och elrör till vägguttag, man kröker upp rören mot väggen och fäster dem där. Sedan monterar man sockeldosor med uttag, vilket går snabbt. Mängden arbete under byggtiden minskas.
Snyggt? Tja...
Satte många sådana under den korta, intensiva karriären som elmoj i det tidiga 90-talet.
 
  • Gilla
possum77 och 1 till
  • Laddar…
Sådär är det i mitt fritidshus från Skidstahus. Som tidigare sagts kommer VP-rören upp ut golvet och därför måste sockeldosa användas. En besparingsåtgärd för att ytterväggarna enkelt ska kunna levereras som färdiga moduler. Inte så snyggt men det fungerar.
 
Jag har alltid tyckt att eluttagen borde sitta betydligt högre upp på väggen. Men det är ju jag det.
 
  • Gilla
Papperskatt
  • Laddar…
Tack för svaren! Uttagen börjar kännas glappiga, kan man byta sockeldosan själv eller kräver det elektriker?
 
Dra efter skruvarna, nya sockeldosor är lite smalare så det blir glapp mellan golvsockel och sockeldosan om man byter. Man kan även byta bara uttaget om man köper tex ELKO RS med skruvanslutning, dom med snabbanslutning blir för djupa.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
J Jazman skrev:
Tack för svaren! Uttagen börjar kännas glappiga, kan man byta sockeldosan själv eller kräver det elektriker?
Du kan byta uttaget utan att byta sockeldosan.

* Stäng av strömmen till uttaget.
* Kontrollera att strömmen är avstängd.
* Kontrollera en gång till att strömmen är avstängd.
* Lossa de två skruvarna i själva uttaget.
* Dra plasthöljet till uttaget utåt från dosan.
* Lossa de två dos-skruvarna som håller själva uttaget på plats i dosan så pass att du kan ta lös det.
* Lossa kablarna från uttaget.
* Montera det nya i omvänd ordning.

Köp kvalitetsuttag (ELKO/schneider/ABB). Det ser ut som att du har ojordade uttag. I så fall måste du byta mot nya ojordade. Finns det jord framdragen i dosan kan du byta mot jordat men då måste du verifiera att jordkabeln verkligen är ansluten i centralen, vilket är ett jobb för en elektriker.
 
Redigerat:
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
• Slå på strömmen igen ;)
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Som sagt, prova att efterdra alla skruvar om det känns löst.
Om det nu inte är elfunktionen "uttag" som känns glappig, då är det nytt uttag enl elmonts tips.
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
Tack för alla svaren. Prövar här istället för att starta en ny tråd. Jag vill ha nytt uttag ett par meter ifrån ett likadant uttag som på bilden. Drar man(elektrikern) bara en utanpåliggande kabel till det nya?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.